Airinum är en svensk startup som tillverkar och säljer andningsmasker
Airinum är en svensk startup som gör det möjligt för människor över hela världen att andas ren luft genom att producera och sälja innovativa produkter i gränslandet mellan funktionalitet och design. Deras Urban Air Mask är en modeaccessoar baserad på den senaste tekniken för att filtrera förorenad luft.
Airinum har en global marknad från första dagen, med fokus på Asien
Andningsmasken är designad, utvecklad och testad i Sverige, men företagets viktigaste marknader är asiatiska städer som har problem med förorenad luft. Därför är Kina, Hongkong, Taiwan, Sydkorea och Japan några av Airinums viktigaste marknader.
Att vara en startup med en global marknad skapar ett utmanande affärsproblem – deras behov av global immaterialrätt är stort, men deras tillgång till kapital är begränsat. Det är något som vi har tagit särskild hänsyn till i vårt strategiska arbete.
Vi assisterade Airinum med en global immaterialrättsstrategi och löpande rådgivning
Vårt arbete inleddes med en strategisk workshop tillsammans med Airinum. Under workshopen diskuterade vi affärsrelaterade frågor som affärsplan och mål, prioriterade marknader, konkurrenter och marknadsföringsstrategi. Resultatet av dessa diskussioner applicerade vi sedan på ytterligare en diskussion om strategiskt användande av immaterialrätt.
Efter workshopen levererade vi en rapport till kunden som hjälper dem att prioritera sina investeringar i immaterialrätt i relation till det önskade framtida skyddsomfånget. Detta omfattade både geografiska prioriteringar och prioriteringar mellan olika former av immaterialrätt. Vår rapport innehöll också en aktivitetsplan för de kommande 12 månaderna.
I vårt löpande arbete med Airinum hanterar vi hela deras globala immaterialrättsportfölj och assisterar i en rad frågor såsom varumärkes- och designansökningar, frågor kopplade till enforcement och ytterligare strategisk rådgivning.