USA 10 Jul 2019

Angry Birds stämmer Angry Birdz

Den finländska spelutvecklaren Rovio Entertainment som äger Angry Birds har stämt en amerikansk snabbmatskedja med kyckling på menyn för varumärkesintrång. Rovio menar att restaurangen snyltar på spelets enorma popularitet genom att ta namnet och dessutom använda samma typsnitt.

Den amerikanska kedjan Angry Birdz Nashville Hot Chicken, som ligger i Los Angeles, fick tidigare i år ett varningsbrev men har inte vidtagit några åtgärder. Därför ansåg Rovio att det var nödvändigt att stämma kedjan. Rovio har nära samarbeten med flertalet licensinnehavare som producerar produkter med Angry Birds varumärke. Konsumenten kan därför vilseledas att tro att det finns någon form av samarbete även med denna matkedja, vilket inte är fallet. Rovio har i stämningsansökan yrkat ospecificerat skadestånd, samt även förbud mot att kycklingrestaurangen använder Angry Birds namn eller logotyp.

Andra nyheter

  • Sverige 23 Jun 2022

    Framgång för ATG om Trav & Galopp

    Läs mer

  • Sverige 16 Jun 2022

    Trademark Prosecution Firm of the Year i Sverig...

    Läs mer

  • Worldwide 09 Jun 2022

    Camilla Hamrin igen en av ”Top 250 Women in I...

    Läs mer

Kontakta oss

Världen & Vi