New York 21 Feb 2018

Diesel piratkopierar sig själva med Deisel

Italienska modevarumärket Diesel har lanserat en kollektion under namnet Deisel. Med devisen ”alla kopior är inte kopior” har Diesel sålt plagg som ska upplevas vara piratkopierade men som egentligen är äkta vara. Kollektionen lanserades i samband med New York Fashion Week i februari 2018.

Kollektionen är en del av Diesels reklamkampanj ”Go With The Flaw” och lanserades i anslutning till New York Fashion Week i en pop-up store på Canal Street i New York – en gata känd för just piratkopior. Plaggen i kollektionen bar stora felstavade logotyper (Deisel) och såldes till knappt halva priset jämfört med Diesels normala produkter.

Till en början var den lilla butiken öppen utan marknadsföring och ett fåtal nyfikna kunder upptäckte butiken. Men utifrån de kunder som vågade sig in i den lilla butiken producerade Diesel en film (se nedan) och marknadsförde Deisel-kollektionen som en begränsad specialutgåva mot den modemedvetna målgruppen som besöker New Yorks modevecka, vilket resulterade i att kollektionen sålde slut på mycket kort tid. Plaggen fanns också tillgängliga i begränsad upplaga på Diesels egen webbshop innan de snabbt sålde slut även där.

Diesel är ett företag som jobbar hårt för att bekämpa piratkopiering. Enligt en artikel i New York Times stängde Diesel ner 86 webbsidor som sålde piratkopierade produkter under 2017. I en intervju med brittiska Vogue problematiserar Diesels VD, Renzo Rosso, kring piratkopior och menar att även om det är smickrande att andra aktörer vill snylta på deras renommé så tolererar de inte piratkopiering och anstränger sig mycket för att bekämpa det både online och offline. Rosso fortsätter sitt resonemang med att han inte ser några risker med att producera egna ”piratkopior”. Istället menar han att Deisel stärker varumärket Diesel genom att skapa intresse och efterfrågan för denna begränsade kollektion.

Vad Diesels produktion av egna ”piratkopior” får för långsiktig påverkan på varumärket Diesel och för piratkopiering i stort återstår att se. Diesel har dock lämnat in en varumärkesansökan i USA för DEISEL FOR SUCCESSFUL LIVING.

 

Andra nyheter

  • Sverige 15 Aug 2018

    Nabil Sebaa ny delägare på Groth & Co

    Läs mer

  • Sverige 25 Jun 2018

    Ny lag om företagshemligheter

    Läs mer

  • Sverige 18 Jun 2018

    Välkommen Marie!

    Läs mer

Kontakta oss

Världen & Vi

  • Jordglob

    Stockholm

    Huvudkontor

    Groth & Co KB
    Box 6107
    SE-102 32 STOCKHOLM

    Besöksadress:
    Birger Jarlsgatan 57 B, 113 56 Stockholm
    SVERIGE
    Telefon: +46 8 729 91 00
    E-post: info@groth.eu
    Fax: +46 8 31 67 67

    Visa på karta

  • Jordglob

    Alicante

    Groth & Co KB
    Avda. De Aguilera 19-1 B
    ES-03007 ALICANTE
    SPANIEN
    Telefon: +34 96 592 04 55
    E-post: info@groth.eu
    Fax: +34 96 592 05 03

    Visa på karta

  • Jordglob

    München

    Groth GmbH
    Rosenkavalierplatz 4
    DE-81925 MÜNCHEN
    TYSKLAND
    Telefon: +49 89 982 952 63
    E-post: info@groth.eu
    Fax: +49 89 982 952 65

    Visa på karta

  • Jordglob

    Shanghai

    Groth & Co KB
    378 WuKang Road, Office 303
    200031 SHANGHAI
    KINA
    Telefon: +86 1361 180 4064
    E-post: info@groth.eu

    Visa på karta