Worldwide 26 Nov 2020

Digitalt högst i rankning vid varumärkesvärdering

Apple behåller sin förstaplacering och Amazon har presterat bäst och tagit sig till en andraplats samt ökat sitt varumärkesvärde med 60%, vilket man kan se i listan över världens högst värderade varumärken. Nya på topp 100-listan är Instagram, YouTube och Zoom. En del har gynnats av coronapandemins effekter såsom Amazon, Spotify (52% ökning) och Netflix (41%), vilka har ökat mest. Medan Zara och H&M föll minst sex platser. Skandinaviska varumärken bland de 100 inkluderar IKEA, H&M, Spotify och Lego. Detta enligt Interbrands årliga rapport ”Best Global Brands” som släpptes i oktober 2020.

Microsofts värdeökning (53%) i år innebär att de har gått förbi Google (#4) och nått en tredjeplats. Google har tappat från att vara en av de tre bästa för första gången sedan 2012. Samtidigt har Samsung (#5) lyckats ta sig in bland de fem bästa för första gången någonsin. De tio bästa varumärkena står för 50% av det totala värdet i rankninglistan i år.

Tesla har kommit tillbaka i listan på 40:e plats med ett varumärkesvärde på 12.8 miljarder USD och var senast med i rankningen 2017. Likaså Johnny Walker är tillbaka på en 98:e plats med ett varumärkesvärde på 4.6 miljarder USD.

Den sektor som växer snabbast är teknik, medan detaljhandeln har kämpat mitt i den globala pandemin. Som förväntat har sociala medier och andra digitala plattformar klarat sig bra de senaste 12 månaderna, med Instagram (#19), YouTube (#30) och Zoom (#100). Likaså har det gått bra för medieföretag under pandemin. Spotify (#70) ökade sitt varumärkesvärde med 52% till 8.4 miljarder USD och klättrade 22 platser i rankningen, medan Netflix klättrade till 41:a plats med en ökning på 41% till 12,7 miljarder USD.

Andra varumärken och industrier har gynnats av pandemieffekten, särskilt logistikföretag som ökade i genomsnitt 5%; UPS (#24), FedEx (#75) och DHL (#81) såg alla en positiv ökning av värdet på sina varumärken. PayPal (#60), Visa (#45) och Mastercard (#57) har också klättrat i rankningen, 12, 10 respektive 5 platser.

Rankningen produceras av det internationella konsultföretaget Interbrand och har publicerats årligen sedan 1988. Det finns tre viktiga komponenter i deras metod om värderingar: en analys av de ekonomiska resultaten för varumärkena och dess varor eller tjänster, den roll varumärket spelar vid köpbeslut samt varumärkets konkurrenskraft.

Nedan kan du se utvalda delar av rankningen inklusive varumärkenas placering och deras värde:

Topp 10:
1. Apple (323 miljarder USD)
2. Amazon (201 miljarder USD)
3. Microsoft (166 miljarder USD)
4. Google (165 miljarder USD)
5. Samsung (62,2 miljarder USD)
6. Coca Cola (57 miljarder USD)
7. Toyota (51,6 miljarder USD)
8. Mercedes (49,2 miljarder USD)
9. McDonalds (43 miljarder USD)
10. Disney (41 miljarder USD)

Snabbast stigande under coronapandemin (ökning i %):
2. Amazon (60%, 201 miljarder USD)
70. Spotify (52%, 8,4 miljarder USD)
41. Netflix (41%, 12,7 miljarder USD)

Nykomlingar:
19. Instagram (26 miljarder USD)
30. YouTube (17.3 miljarder USD)
100. Zoom (4.5 miljarder USD)

Skandinaviska bolag:
25. IKEA (19 miljarder USD)
37. H&M (14 miljarder USD)
70. Spotify (8,4 miljarder USD)
72. Lego (7,6 miljarder USD)

Här kan du se hela topp 100-listan>>

Andra nyheter

  • Stockholm 05 Oct 2021

    UNICEF väljer Stockholm för sitt innovationsk...

    Läs mer

  • Förenade Arabemiraten 30 Sep 2021

    Förenade Arabemiraten ansluter sig till Madrid...

    Läs mer

  • Worldwide 28 Sep 2021

    Sverige – fortsatt i topp!

    Läs mer

Kontakta oss

Världen & Vi