Kina 13 Nov 2019

Förändringar i kinesiska varumärkeslagen – försvårar för varumärkespirater

Sedan länge har Kina haft en varumärkeslag där den som ansöker först har bäst rätt till ett varumärke, oavsett andra omständigheter. Detta har tyvärr lett till att många internationella aktörer som ska etablera sig i Kina, upptäckt att deras varumärken redan är registrerade av lokala aktörer. Allra allvarligast är problemen med varumärkespirater som har satt i system att ansöka om andras varumärken med förhoppning om att kunna sälja dessa dyrt tillbaka till sina rättmätiga innehavare. 1 november 2019 implementerades förändringar i den kinesiska varumärkeslagen för att få bukt med detta problem.

Kina är ett av väldens största länder och en av världens snabbast växande marknader. Det syns även i antalet varumärkesansökningar i landet. Under en sexmånadersperiod, mellan 16 december 2018 och 15 juni 2019, tog den kinesiska varumärkesmyndigheten CNIPA emot 3,3 miljoner varumärkesansökningar. Bland alla dessa ansökningar finns tyvärr också många ansökningar i ond tro från varumärkespirater.

Tidigare har man kommit till bukt med problemet genom att som varumärkesinnehavare väcka invändnings- eller ogiltighetstalan hos CNIPA. Men detta kostar både tid och pengar för utländska företag.

Den 1 november 2019 infördes ändringar i den kinesiska varumärkeslagen. Bland annat infördes ett krav på att den som ansöker om varumärkesskydd redan i ansökningsprocessen måste visa på avsikt att använda varumärket (engelska: intent-to-use). På det sättet hoppas myndigheten att ansökningar från varumärkespirater som ansöker i ond tro ska avslås redan under myndighetens granskning. Därmed ska inte utländska innehavare behöva väcka invändnings- eller ogiltighetstalan.

I samband med detta har också CNIPA fått riktlinjer för vilka varningsklockor de ska leta efter för att upptäcka ansökningar i ond tro. Dessa inkluderar bland annat om samma sökande tidigare ansökt i ond tro, volymen av ansökningar och varor/tjänster, samt om ansökan avser namn på välkända personer, företag och produkter/tjänster.

Andra förändringar i den kinesiska varumärkeslagen innebär att:

  • Varumärkespirater kommer kunna bötfällas för att denne ansöker om varumärken i ond tro.
  • Varumärkesombud förbjuds att representera sökanden där ombudet vet eller borde ha vetat att den sökande agerar i ond tro eller inte har avsikt att använda varumärket. Sådant agerande kommer kunna leda till böter eller att ombudet fråntas sin auktorisation.
  • Möjligheterna till skadeståndsanspråk för varumärkesintrång ökar från 3 miljoner CNY till 5 miljoner CNY (motsvarande från ca 4 miljoner kr till ca 7 miljoner kr).
  • Att förstöra varor som utgör varumärkesintrång blir en tänkbar påföljd efter domstolsprocesser.

För frågor om varumärken i Kina eller den nya kinesiska varumärkeslagen är du välkommen att kontakta någon av våra varumärkeskonsulter.

Andra nyheter

  • Belarus 30 Apr 2021

    Belarus ansluter sig till Haag-systemet

    Läs mer

  • Sverige 22 Apr 2021

    Domen om klassikerskyddet – Akademien mot NMR

    Läs mer

  • Sverige 30 Mar 2021

    Trademark Prosecution Firm of the Year i Sverig...

    Läs mer

Kontakta oss

Världen & Vi

  • Jordglob

    Stockholm

    Huvudkontor

    Groth & Co KB
    Box 6107
    SE-102 32 STOCKHOLM

    Besöksadress:
    Birger Jarlsgatan 57 B, 113 56 Stockholm
    SVERIGE
    Telefon: +46 8 729 91 00
    E-post: info@groth.eu
    Fax: +46 8 31 67 67

    Visa på karta

  • Jordglob

    Alicante

    Groth & Co KB
    Avda. De Aguilera 19-1 B
    ES-03007 ALICANTE
    SPANIEN
    Telefon: +34 96 592 04 55
    E-post: info@groth.eu
    Fax: +34 96 592 05 03

    Visa på karta

  • Jordglob

    München

    Groth GmbH
    Rosenkavalierplatz 4
    DE-81925 MÜNCHEN
    TYSKLAND
    Telefon: +49 89 982 952 63
    E-post: info@groth.eu
    Fax: +49 89 982 952 65

    Visa på karta

  • Jordglob

    Shanghai

    Groth & Co KB
    378 WuKang Road, Office 303
    200031 SHANGHAI
    KINA
    Telefon: +86 1361 180 4064
    E-post: info@groth.eu

    Visa på karta