IPR Control - ett heltäckande verktyg för dig som vill förenkla det dagliga arbetet med din IP-portfölj
IPR ControlIPR Documents - en överblick i det dagliga arbetet med din IP-portfölj
IPR DocumentsKina 13 Nov 2019
Sedan länge har Kina haft en varumärkeslag där den som ansöker först har bäst rätt till ett varumärke, oavsett andra omständigheter. Detta har tyvärr lett till att många internationella aktörer som ska etablera sig i Kina, upptäckt att deras varumärken redan är registrerade av lokala aktörer. Allra allvarligast är problemen med varumärkespirater som har satt i system att ansöka om andras varumärken med förhoppning om att kunna sälja dessa dyrt tillbaka till sina rättmätiga innehavare. 1 november 2019 implementerades förändringar i den kinesiska varumärkeslagen för att få bukt med detta problem.
Kina är ett av väldens största länder och en av världens snabbast växande marknader. Det syns även i antalet varumärkesansökningar i landet. Under en sexmånadersperiod, mellan 16 december 2018 och 15 juni 2019, tog den kinesiska varumärkesmyndigheten CNIPA emot 3,3 miljoner varumärkesansökningar. Bland alla dessa ansökningar finns tyvärr också många ansökningar i ond tro från varumärkespirater.
Tidigare har man kommit till bukt med problemet genom att som varumärkesinnehavare väcka invändnings- eller ogiltighetstalan hos CNIPA. Men detta kostar både tid och pengar för utländska företag.
Den 1 november 2019 infördes ändringar i den kinesiska varumärkeslagen. Bland annat infördes ett krav på att den som ansöker om varumärkesskydd redan i ansökningsprocessen måste visa på avsikt att använda varumärket (engelska: intent-to-use). På det sättet hoppas myndigheten att ansökningar från varumärkespirater som ansöker i ond tro ska avslås redan under myndighetens granskning. Därmed ska inte utländska innehavare behöva väcka invändnings- eller ogiltighetstalan.
I samband med detta har också CNIPA fått riktlinjer för vilka varningsklockor de ska leta efter för att upptäcka ansökningar i ond tro. Dessa inkluderar bland annat om samma sökande tidigare ansökt i ond tro, volymen av ansökningar och varor/tjänster, samt om ansökan avser namn på välkända personer, företag och produkter/tjänster.
Andra förändringar i den kinesiska varumärkeslagen innebär att:
För frågor om varumärken i Kina eller den nya kinesiska varumärkeslagen är du välkommen att kontakta någon av våra varumärkeskonsulter.
Stockholm
Huvudkontor
Groth & Co KB
Box 6107
SE-102 32 STOCKHOLM
Besöksadress:
Birger Jarlsgatan 57 B, 113 56 Stockholm
SVERIGE
Telefon: +46 8 729 91 00
E-post: info@groth.eu
Fax: +46 8 31 67 67
Alicante
Groth & Co KB
Avda. De Aguilera 19-1 B
ES-03007 ALICANTE
SPANIEN
Telefon: +34 96 592 04 55
E-post: info@groth.eu
Fax: +34 96 592 05 03
München
Groth GmbH
Rosenkavalierplatz 4
DE-81925 MÜNCHEN
TYSKLAND
Telefon: +49 89 982 952 63
E-post: info@groth.eu
Fax: +49 89 982 952 65
Shanghai
Groth & Co KB
378 WuKang Road, Office 303
200031 SHANGHAI
KINA
Telefon: +86 1361 180 4064
E-post: info@groth.eu