Worldwide 30 Jan 2020

Greta Thunberg ansöker om varumärkesskydd för sitt namn och sin rörelse

Den svenska opinionsbildaren och klimataktivisten Greta Thunberg har lämnat in varumärkesansökningar för att skydda sitt eget namn och namnen på hennes rörelse: ”Skolstrejk för klimatet” samt ”Fridays for future”. Genom sitt konto på Instagram berättar hon om bakgrunden till sitt beslut.

I augusti 2018 inledde Thunberg en återkommande sittstrejk utanför Sveriges riksdag med texten Skolstrejk för klimatet på sitt plakat. Aktionen har sedan dess inspirerat ungdomar i många länder att genomföra liknande demonstrationer, då ofta under det internationella namnet Fridays for Future. Thunberg har sedan dess kommit att bli en av samtidens viktigaste opinionsbildare kring klimatfrågan och har bland annat talat vid FN och Världsekonomiskt forum i Davos samt blivit utsedd till Person of the Year av tidskriften Time.

Den 29 januari 2020 meddelade Thunberg via sitt konto på Instagram att hon har lämnat in varumärkesansökningar avseende hennes namn och namnen på hennes rörelse. Hon menar att anledningen till detta är att få bukt med problemet att många utger sig för att representera henne eller hennes rörelse på ett missledande sätt. Thunberg uppmanar alla att vara uppmärksamma på detta problem. Men sina varumärken önskar Thunberg även hindra andra från att använda dessa namn i kommersiella sammanhang. Hon påpekar samtidigt att Fridays For Future är en global rörelse som hon visserligen har grundat men som tillhör alla som deltar i den. I samma Instagram-inlägg meddelar hon även att hon startar en stiftelse.

Från sökningar i öppna databaser går det att konstatera att Stiftelsen The Greta Thunberg and Beata Ernman Foundation den 23 december 2019 lämnade in tre ansökningar om varumärkesskydd inom EU till myndigheten EUIPO. Dessa var:

 – ordmärket GRETA THUNBERG
 – ordmärket FRIDAYS FOR FUTURE
 – ett figurmärke som avser logotypen för SKOLSTREJK FÖR KLIMATET

Samtliga tre ansökningar lämnades in i klasserna:

 – 35, bl a reklam och kontorstjänster
 – 36, bl a finansiella tjänster
 – 41, bl a undervisning och utbildning
 – 42, bl a vetenskapliga och teknologiska tjänster

Varumärkesansökningarna publicerades av EUIPO den 23 januari 2020 och därmed inleddes en tre månader lång invändningsperiod med slutdatum 24 april 2020. Om ingen tredje-part invänder innan slutdatumet kommer ansökningarna att godkännas och bli gällande varumärkesregistreringar i EU. 

Andra nyheter

  • Stockholm 05 Oct 2021

    UNICEF väljer Stockholm för sitt innovationsk...

    Läs mer

  • Förenade Arabemiraten 30 Sep 2021

    Förenade Arabemiraten ansluter sig till Madrid...

    Läs mer

  • Worldwide 28 Sep 2021

    Sverige – fortsatt i topp!

    Läs mer

Kontakta oss

Världen & Vi