Worldwide 28 Oct 2015

LEGO nykomling i internationell varumärkesranking

Apple, Google och Coca-Cola ligger på topp som världens mest värdefulla varumärken. En nordisk nykomling som kvalat in bland världens 100 bästa varumärken är Lego. Sedan tidigare har vi H&M och IKEA. Både Facebook och Amazon är märkena som klättrar snabbast i rankingen. Detta visar Interbrands årliga rapport som kom ut i oktober över världens högst värderade varumärken.

Apple har ökat sitt värde med 43% till 170,3 miljarder dollar (ca 1,5 biljoner kronor), medan Google som har andraplatsen har ökat med 12% till 120,3 miljarder dollar. Coca-Cola har minskat med 4% men har ändå ett skyhögt värde på 78,4 miljarder dollar. H&M kommer på plats 21 med en värdering på 22,2 miljarder dollar. Ikea värderas till 16,5 miljarder dollar och återfinns på plats 27 på listan. Danska Lego ligger på 82:a plats och har ett värde på 5,4 miljarder dollar.

Nedan ser du nyheterna med dess placering och ökning i procent

Topp 10

  • Apple (#1, +43%)
  • Google (#2, +12%)
  • Coca-Cola (#3, -4%)
  • Microsoft (#4, +11%)
  • IBM (#5, -10%)
  • Toyota (#6, +16%)
  • Samsung (#7, 0%)
  • GE (#8, -7%)
  • McDonald’s (#9, -6%)
  • Amazon (#10, +29%)

Snabbt stigande

  • Facebook (#23, +54%)
  • Apple (#1, +43%)
  • Amazon (#10, +29%)
  • Hermès (#41, +22%)
  • Nissan (#49, +19%)

Nykomlingar

  • Lego (#82)
  • PayPal (#97)
  • MINI (#98)
  • MoëtChandon (#99)
  • Lenovo (#100)

Interbrands varumärkesvärdering baseras på ekonomiska aspekter kring märket/företaget och sin position på marknaden m.m.

Här kan du se hela Top 100-listan

Andra nyheter

  • Stockholm 05 Oct 2021

    UNICEF väljer Stockholm för sitt innovationsk...

    Läs mer

  • Förenade Arabemiraten 30 Sep 2021

    Förenade Arabemiraten ansluter sig till Madrid...

    Läs mer

  • Worldwide 28 Sep 2021

    Sverige – fortsatt i topp!

    Läs mer

Kontakta oss

Världen & Vi