Kina 25 Sep 2018

Ny lag för online varumärkesskydd antagen i Kina

Kina har infört en ny lagstiftning som ska hålla e-handelsplattformar ansvariga för piratkopierade varor som säljs av tredje part på deras webbplats. Den föreslagna lagstiftningen antogs den 31 augusti 2018 och träder i kraft den 1 januari 2019.

Enligt den nya lagstiftningen kommer e-handelsoperatörer, som Alibaba och Pinduoduo, att behöva agera snabbt när en överträdelse har rapporterats. Lagen gäller också icke-traditionella shoppingkanaler, till exempel social media-appen WeChat. Underlåtenhet att vidta ”nödvändiga åtgärder” inom ”skälig tid” kommer att leda till böter på mellan RMB50,000 ($ 7,328) och RMB500,000 ($ 73,282).

Flera av de kinesiska e-handelsplattormarna har den senaste tiden velat visa att de tagit frågan om piratkopiering på största allvar. Till exempel har den största aktören, Alibaba, i januari 2017 lanserat The Alibaba Anti-Counterfeiting Alliance (AACA) för att bekämpa piratkopiering på sina plattformar. Denna allians består av över 100 varumärkesinnehavare; bland andra Adidas, Estee Lauder, Levi’s, L’Oréal, Ralph Lauren, Apple, Bose och P&G. Även Pinduoduo och WeChat har på senaste tiden satt upp program för att skydda immaterialrätt och bekämpa piratkopiering.

Andra nyheter

  • Stockholm 05 Oct 2021

    UNICEF väljer Stockholm för sitt innovationsk...

    Läs mer

  • Förenade Arabemiraten 30 Sep 2021

    Förenade Arabemiraten ansluter sig till Madrid...

    Läs mer

  • Worldwide 28 Sep 2021

    Sverige – fortsatt i topp!

    Läs mer

Kontakta oss

Världen & Vi