IPR Control - ett heltäckande verktyg för dig som vill förenkla det dagliga arbetet med din IP-portfölj
IPR ControlIPR Documents - en överblick i det dagliga arbetet med din IP-portfölj
IPR DocumentsNorden 24 Jan 2019
Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda sitt varumärke. I år tilldelades det prestigefyllda priset barnklädesmärket Polarn O. Pyret. Juryn ger också ett hedersutnämnande till AniCura – en familj av djursjukhus och kliniker. Signumpriset är instiftat av Groth & Co och delades i år ut för 25:e gången.
”En 70-talist som envetet bibehållit sin linje och med små anpassningar är helt rätt i tiden” – så inleder juryn årets motivering. Polarn O. Pyret har sedan starten på 1970-talet jobbat med hållbarhet som en central del av sitt varumärke, och varje plagg ska kunna gå i arv från barn till barn. Sällan har en befintlig tanke legat så rätt i tiden. När andra varumärken gör förändringar för att jobba med och kommunicera hållbarhet, har Polarn O. Pyret haft detta som en central del av sitt varumärke under lång tid.
Styrmedlen är utmärkta med bl.a. en mycket lättillgänglig och illustrativ Brandbook som alla anställda får, kompletterat med diskussioner, vilket förstås borgar för både en kontroll och en spridning av nycklarna till hur man får varumärket att ta ytterligare steg. Även guidelines kring användningen av varumärket håller funktionell och hög klass.
Skyddet av varumärket uppfyller alla krav och har växt i takt med att man etablerar sig på nya marknader. Polarn O. Pyret har också en uttalad och tydlig strategi när det kommer till intrång eller snyltande. Under de tre rubrikerna ”Konsekvent”, ”Affärsmässigt” och ”Förstående” har man ställt upp hur man skall agera i skilda situationer.
Polarn O. Pyret tar emot priset med stolthet:
– Det är en stor ära för oss att få ta emot Signumpriset för vårt långsiktiga varumärkesarbete och ett fantastiskt erkännande på den uppdatering av varumärket som vi har gjort de senaste åren!
Det blir allt viktigare med ett starkt varumärke på en mer global och digitaliserad marknad och varumärket är utgångspunkt i alla beslut vi fattar, säger Petra Stenecker, Marketing & E-com Director, Polarn O. Pyret.
AniCura får Hedersutnämnande 201
För sjätte gången i Signumprisets 25-åriga historia delas ett hedersomnämnande ut. Denna gång till AniCura, som är en familj av djursjukhus och kliniker i Europa, med motiveringen: ”På relativt kort tid har man etablerat ett föredömligt varumärkesarbete i en internationellt växande kedja.”
Förutom Polarn O. Pyret och AniCura, var även Barnängen, Com Hem, Moderna Museet, Perstorp, Svensk Fastighetsförmedling och Vitamin Well nominerade till Signumpriset 2019.
Vi på Groth & Co vill rikta ett varmt grattis till Polarn O. Pyret och AniCura!
Polarn O. Pyret – Foto Ewa-Marie Rundqvist:
AniCura – Foto Jonatan Fernström:
Stockholm
Huvudkontor
Groth & Co KB
Box 6107
SE-102 32 STOCKHOLM
Besöksadress:
Birger Jarlsgatan 57 B, 113 56 Stockholm
SVERIGE
Telefon: +46 8 729 91 00
E-post: info@groth.eu
Fax: +46 8 31 67 67
Alicante
Groth & Co KB
Avda. De Aguilera 19-1 B
ES-03007 ALICANTE
SPANIEN
Telefon: +34 96 592 04 55
E-post: info@groth.eu
Fax: +34 96 592 05 03
München
Groth GmbH
Rosenkavalierplatz 4
DE-81925 MÜNCHEN
TYSKLAND
Telefon: +49 89 982 952 63
E-post: info@groth.eu
Fax: +49 89 982 952 65
Shanghai
Groth & Co KB
378 WuKang Road, Office 303
200031 SHANGHAI
KINA
Telefon: +86 1361 180 4064
E-post: info@groth.eu