Worldwide 28 Nov 2021

Största värdeökningen av varumärken på 22 år

Värdet på världens 100 största varumärken har ökat med 15% – den största ökningen sedan rankningen började enligt Interbrands årliga rapport ”Best Global Brands 2021”. Mot bakgrund av de stora sociala, ekonomiska och tekniska förändringarna är den digitala trenden tydlig då Apple är kvar på första plats tätt följt av Amazon och Google som tillsammans står för 62,3% av värdet hos de tio högst placerade varumärken och 33% av det totala värdet. Av skandinaviska varumärken ökade Spotify med 16% och Lego 21%. Årets nykomling är Sephora.

De varumärken som ligger tio i topp är oförändrade från förra året och har sett en värdeökning av sina varumärken mellan 3% för Mercedes-Benz (#8) till 27% för Microsoft (#3). Techbolagen behåller sina platser bland de fem topplacerade.

Tesla (#14) ökade sin placering mest i hela listan från 12,8 miljarder USD på plats 40, till 36 miljarder USD, en ökning på 184%, vilket är det snabbast växande varumärket för 2021. Salesforce (#38) steg väsentligt från plats 58 med 10 miljarder USD till 14,8 miljarder USD där deras mjukvara har hjälpt i kampen mot Covid-19. PayPal (#42) har också fått en rejäl skjuts från 10,5 miljarder USD på plats 60 till 14,3 miljarder USD.

Årets nykomling är Sephora med ett varumärkesvärde på 4,6 miljarder USD där dess ägare LVMH Group blir därmed största ägargruppen i listan med fem varumärken.

Förra årets nykomlingar är kvar i listan där Instagram ligger stadigt på plats 19 med ett varumärkesvärde på 32 miljarder USD. Youtube (#26) och Zoom (#91) har stigit i listan och ökat sitt varumärkesvärde med 21% respektive 24%.

Rankningen produceras av det internationella konsultföretaget Interbrand och har publicerats sedan 22 år och består av världens 100 högst värderade varumärken. Det finns tre viktiga komponenter i deras metod om värderingar: en analys av de ekonomiska resultaten för varumärkena och dess varor eller tjänster, den roll varumärket spelar vid köpbeslut samt varumärkets konkurrenskraft.

Nedan kan du se utvalda delar av rankningen inklusive varumärkenas placering och deras värde:

Topp 10:

1.  Apple (408 miljarder USD)
2.  Amazon (249 miljarder USD)
3.  Microsoft (210 miljarder USD)
4.  Google (197 miljarder USD)
5.  Samsung (74,6 miljarder USD)
6.  Coca-Cola (57,5 miljarder USD)
7.  Toyota (54 miljarder USD)
8.  Mercedes-Benz (51 miljarder USD)
9.  McDonald’s (46 miljarder USD)
10. Disney (44 miljarder USD)

Nykomlingar:

100. Sephora (4,6 miljarder USD)

Skandinaviska bolag:

27. IKEA (20 miljarder USD)
43. H&M (14,1 miljarder USD)
66. Spotify (9,7 miljarder USD)
71. Lego (9 miljarder USD)

Här kan du läsa Interbrands hela topp 100-listan>

Andra nyheter

  • Stockholm 17 Jan 2022

    Groth & Co flyttar!

    Läs mer

  • Jamaica 17 Jan 2022

    Jamaica ansluter sig till Madridprotokollet

    Läs mer

  • Jamaica 13 Jan 2022

    Jamaica ansluter sig till Haag-systemet

    Läs mer

Kontakta oss

Världen & Vi