Stockholm 16 Feb 2014

Swedish Match förlorar 3D-varumärke för snusdosa

Genom en dom från Stockholms tingsrätt den 20 december 2013 har Swedish Match fått sitt 3D-varumärke för en snusdosa hävt. Snusdosan som varumärke ansågs inte ha särskiljningsförmåga. Swedish Match fick stå för samtliga rättegångskostnader.

Swedish Match, som är verksamma inom tobaksindustrin, hade tidigare en varumärkesregistrering avseende utseendet av en cylinderformad snusdosa. V2 Tobacco A/S, ett danskt tobaksbolag hade genom sitt dotterbolag sålt snusprodukter på den svenska marknaden i dosor som liknade de dosor som Swedish Match hade varumärkesregistrerat som 3D-varumärke. Swedish Match stämde då V2 och dotterbolaget med yrkande om bland annat att V2 skulle upphöra med försäljningen av de snusdosor som liknade de som Swedish Match sålde, annars skulle ett vite på en halv miljon kronor betalas ut. Det yrkades även på att V2 skulle betala ersättning för utnyttjandet av 3D-varumärket.

V2 bestred Swedish Matchs talan och yrkade istället att varumärkesregistreringen avseende Swedish Matchs 3D-varumärke skulle hävas. Tingsrätten gjorde därför en undersökning av 3D-varumärkets särskiljningsförmåga. Inledningsvis ansågs det inte visat att varumärket hade degenererats och blivit en allmän beteckning och genom detta förlorat sin särskiljningsförmåga. Domstolen ansåg dock inte heller att dosans cylinderform i sig kunde anses ha ursprunglig särskiljningsförmåga. Tingsrätten fann också efter en samlad bedömning att det inte fanns stöd för att en betydande del av de personer som kan tänkas köpa snus (omsättningskretsen) uppfattar Swedish Matchs förpackningsform som ett kännetecken för snus från just Swedish Match (det kommersiella ursprunget). Det ansågs därför inte klart att konsumenter kopplar formen på snusdosan direkt till Swedish Match och deras produkter, vilket medförde att dosorna inte heller ansågs ha förvärvad särskiljningsförmåga.

På grund av detta upphävde tingsrätten Swedish Matchs varumärkesregistrering avseende 3D-varumärket då märket ansågs ha varken ursprunglig eller förvärvad särskiljningsförmåga. Swedish Match ålades att betala V2 och dess dotterbolags rättegångskostnader med närmare tre och en halv miljoner kronor.

Swedish Match har sedan domen meddelades överklagat tingsrättens dom till Svea Hovrätt.

Andra nyheter

  • Belarus 30 Apr 2021

    Belarus ansluter sig till Haag-systemet

    Läs mer

  • Sverige 22 Apr 2021

    Domen om klassikerskyddet – Akademien mot NMR

    Läs mer

  • Sverige 30 Mar 2021

    Trademark Prosecution Firm of the Year i Sverig...

    Läs mer

Kontakta oss

Världen & Vi

  • Jordglob

    Stockholm

    Huvudkontor

    Groth & Co KB
    Box 6107
    SE-102 32 STOCKHOLM

    Besöksadress:
    Birger Jarlsgatan 57 B, 113 56 Stockholm
    SVERIGE
    Telefon: +46 8 729 91 00
    E-post: info@groth.eu
    Fax: +46 8 31 67 67

    Visa på karta

  • Jordglob

    Alicante

    Groth & Co KB
    Avda. De Aguilera 19-1 B
    ES-03007 ALICANTE
    SPANIEN
    Telefon: +34 96 592 04 55
    E-post: info@groth.eu
    Fax: +34 96 592 05 03

    Visa på karta

  • Jordglob

    München

    Groth GmbH
    Rosenkavalierplatz 4
    DE-81925 MÜNCHEN
    TYSKLAND
    Telefon: +49 89 982 952 63
    E-post: info@groth.eu
    Fax: +49 89 982 952 65

    Visa på karta

  • Jordglob

    Shanghai

    Groth & Co KB
    378 WuKang Road, Office 303
    200031 SHANGHAI
    KINA
    Telefon: +86 1361 180 4064
    E-post: info@groth.eu

    Visa på karta