Worldwide 06 Nov 2019

Världens mest värdefulla varumärken 2019

Apple och Google ligger fortfarande i topp som världens mest värdefulla varumärken. Men Amazon håller på att komma ifatt, nu rankat som nummer 3, följt av Microsoft och Coca-Cola. Facebook finns inte längre med bland topp 10. Varumärket har tappat 17% av värdet från toppnoteringen 2017, och har halkat ner från plats 8 till att nu rankas som nummer 14. Nya på årets lista är Dell, Uber och LinkedIn. Skandinaviska varumärken på topp 100-listan är IKEA, H&M, Lego och Spotify. Detta enligt Interbrands årliga rapport ”Best Global Brands” som släpptes i oktober 2019.

De tre varumärken som ökade mest i värde i årets lista var Mastercard (25% ökning), Salesforce (24%) och Amazon (24%). Mastercard på plats 62 och med ett värde av 9,4 miljarder USD, (ca 96,2 miljarder kr) hade den snabbaste tillväxten bland alla varumärken i år med  en ökning på 25% i värde som resulterade i att de hoppade upp åtta platser i rankingen. Förutom Facebook har även General Electric ( 22%), Gillette ( 18%), Huawei ( 9%) och Canon ( 9%) minskat i värde och därmed fallit i rankinglistan.

De fem branscherna med högst värderade varumärken var teknik, lyxprodukter, media, finansiella tjänster och sportartiklar.

Rankningen produceras av det internationella konsultföretaget Interbrand och har publicerats årligen sedan 1988. Det finns tre viktiga komponenter i deras metod om värderingar: en analys av de ekonomiska resultaten för varumärkena och dess varor eller tjänster, den roll varumärket spelar vid köpbeslut samt varumärkets konkurrenskraft.

Nedan kan du se utvalda delar av rankingen inklusive varumärkenas placering och deras värde:

Topp 10:

1. Apple (234.2 miljarder USD)
2. Google (167.7 miljarder USD)
3. Amazon (125.3 miljarder USD)
4. Microsoft (108.9 miljarder USD)
5. Coca Cola (63.4 miljarder USD)
6. Samsung (61.1 miljarder USD)
7. Toyota (56.2 miljarder USD)
8. Mercedes (50.8 miljarder USD)
9. McDonalds (45.4 miljarder USD)
10. Disney (44.4 miljarder USD)

Snabbt stigande (i %):

62. Mastercard (25%, 9.4 miljarder USD)
70. Salesforce (24%, 8,0 miljarder USD)
3. Amazon (24%, 125,2 miljarder USD)

Nykomlingar:

63. Dell (9.1 miljarder USD)
87. Uber (5.7 miljarder USD)
98. LinkedIn (4.8 miljarder USD)

Skandinaviska bolag:

26. IKEA (18.4 miljarder USD)
30. H&M (16.3 miljarder USD)
75. Lego (6.9 miljarder USD)
92. Spotify (5.5 miljarder USD)

Här kan du se hela Top 100-listan

Andra nyheter

  • Belarus 30 Apr 2021

    Belarus ansluter sig till Haag-systemet

    Läs mer

  • Sverige 22 Apr 2021

    Domen om klassikerskyddet – Akademien mot NMR

    Läs mer

  • Sverige 30 Mar 2021

    Trademark Prosecution Firm of the Year i Sverig...

    Läs mer

Kontakta oss

Världen & Vi

  • Jordglob

    Stockholm

    Huvudkontor

    Groth & Co KB
    Box 6107
    SE-102 32 STOCKHOLM

    Besöksadress:
    Birger Jarlsgatan 57 B, 113 56 Stockholm
    SVERIGE
    Telefon: +46 8 729 91 00
    E-post: info@groth.eu
    Fax: +46 8 31 67 67

    Visa på karta

  • Jordglob

    Alicante

    Groth & Co KB
    Avda. De Aguilera 19-1 B
    ES-03007 ALICANTE
    SPANIEN
    Telefon: +34 96 592 04 55
    E-post: info@groth.eu
    Fax: +34 96 592 05 03

    Visa på karta

  • Jordglob

    München

    Groth GmbH
    Rosenkavalierplatz 4
    DE-81925 MÜNCHEN
    TYSKLAND
    Telefon: +49 89 982 952 63
    E-post: info@groth.eu
    Fax: +49 89 982 952 65

    Visa på karta

  • Jordglob

    Shanghai

    Groth & Co KB
    378 WuKang Road, Office 303
    200031 SHANGHAI
    KINA
    Telefon: +86 1361 180 4064
    E-post: info@groth.eu

    Visa på karta