(Publ. 1 JUN 2015) Apple har gått om Google i toppen av världens mest värdefulla varumärken. Varumärket Apple värderas till hissnande 247 miljarder dollar. Tvåan Google värderas ”bara” till 174 miljarder dollar.
Bakom den årliga undersökningen står det amerikanska företaget Millward Brown. Enligt Millward Brown är det framförallt lanseringen av iPhone 6 som ligger till grund för den höga värderingen som har gjort att Apple har gått om Google. Här nedanför kan du se hela topp-25-listan. En genomgående trend är att det är teknikföretag som dominerar. Coca-Cola som under många år var värdens högst värderade varumärke återfinns nu först på plats 8 med en värdering på 84 miljarder dollar.
Den högst placerade nykomlingen är Alibaba Group på plats 13 med en värdering på 66 miljarder dollar. Den kinesiska e-handelsjätten placeras högre på listan än de båda väletablerade konkurrenterna Amazon.com och eBay.
Bland de 100 högst värderade varumärkena återfinns två svenska; IKEA och H&M. Båda företagen tappar placeringar från förra årets ranking. Ikea värderas till 17 miljarder dollar och återfinns på plats 64 på listan. H&M kommer först på plats 75 med en värdering på 14 miljarder dollar.
Nedan siffror är i miljarder dollar
- Apple, 247 miljarder dollar
- Google, 174
- Microsoft, 116
- IBM, 94
- Visa, 92
- AT&T, 89
- Verizon, 86
- Coca-Cola, 84
- McDonald’s, 81
- Marlboro, 80
- Tecent, 77
- Facebook, 71
- Alibaba Group, 66
- Amazon.com, 62
- China Mobile, 60
- Wells Fargo, 59
- GE, 59
- UPS, 52
- Disney, 43
- MasterCard, 40
- Baidu, 40
- ICBC, 39
- Vodafone, 38
- SAP, 38
- American Express, 38