(Publ. 19 NOV 2019) Signumpriset uppmärksammar varje år ett nordiskt företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda sitt varumärke – både kommunikativt och juridiskt. Till 2020 års pris är de nominerade varumärkena; Almedalsveckan, BOB, Husqvarna, Intrum och Östersjöfestivalen!
Under de 25 år som priset har delats ut har varumärkesarbetet hos hundratals nordiska företag hårdgranskats av en jury bestående representanter från marknadsföring, juridik och akademi. 25 företag har hittills vunnit priset för utmärkt varumärkesvård: Polarn O. Pyret, HSB, Pippi Långstrump, Svenskt Tenn, Lantmännen, Icehotel, Hästens, Gröna Lund, Indiska, Findus, Fjällräven, Marimekko, Löfbergs Lila, ICA, Tetra Pak, Svenska Dagbladet, Absolut, Atlas Copco, ITT Flygt, Carlsberg, Bang & Olufsen, Statoil, AGA, Ramlösa och Volvo. Signumpriset är instiftat av immaterialrättsrådgivarna Groth & Co.
När Signumpriset nu delas ut för 26:e gången är det fem olika varumärken från fem olika branscher som är nominerade. Gemensamt för de nominerade är dock att de arbetar strategiskt och långsiktigt med sina respektive varumärken.
– Årets startfält är som vanligt en härlig blandning av varumärken från helt skilda branscher. En detalj som sticker ut och känns helt rätt i tiden är att vi har två eventvarumärken att titta närmare på. Tidigare har juryn bara fått granska ett enda eventmärke genom alla år. Som vanligt lär det bli en utmaning att hitta en vinnare i årets startfält, säger Christer Löfgren, juryns sekreterare tillika chefredaktör på BrandNews.
2020 års vinnare utses på Varumärkesdagen den 23 januari 2020.

Om Signumpriset®
Signumpriset är instiftat för att öka de nordiska företagens konkurrenskraft och medvetenhet om vikten av ett aktivt arbete med varumärken. Priset uppmärksammar och belönar det nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sina varumärken. Priset sätter den långsiktiga planeringen och vården av varumärket i centrum. Signumpriset har delats ut sedan 1995 i samband med arrangemanget Varumärkesdagen®. Priset är instiftat av Groth & Co, ett konsultföretag inom immaterialrätt. Från och med 2002 är Skriptor Zigila medarrangör. Vinnaren utses av en oberoende jury som är sammansatt av marknadsförare, forskare och juridiska specialister ifrån media och marknadsföringsbranscherna. De nominerade bedöms utifrån en rad kriterier som innefattar konkreta exempel hur företaget förmedlar varumärket i text och bild till anställda och kunder, dess långsiktiga utveckling och även hur man juridiskt skyddar det från intrång. Mer information om Signumpriset och tidigare vinnare med juryns motiveringar finns på www.signumpriset.se