(Publ. 21 FEB 2018) Italienska modevarumärket Diesel har lanserat en kollektion under namnet Deisel. Med devisen ”alla kopior är inte kopior” har Diesel sålt plagg som ska upplevas vara piratkopierade men som egentligen är äkta vara. Kollektionen lanserades i samband med New York Fashion Week i februari 2018.
Kollektionen är en del av Diesels reklamkampanj ”Go With The Flaw” och lanserades i anslutning till New York Fashion Week i en pop-up store på Canal Street i New York – en gata känd för just piratkopior. Plaggen i kollektionen bar stora felstavade logotyper (Deisel) och såldes till knappt halva priset jämfört med Diesels normala produkter.
Till en början var den lilla butiken öppen utan marknadsföring och ett fåtal nyfikna kunder upptäckte butiken. Men utifrån de kunder som vågade sig in i den lilla butiken producerade Diesel en film (se nedan) och marknadsförde Deisel-kollektionen som en begränsad specialutgåva mot den modemedvetna målgruppen som besöker New Yorks modevecka, vilket resulterade i att kollektionen sålde slut på mycket kort tid. Plaggen fanns också tillgängliga i begränsad upplaga på Diesels egen webbshop innan de snabbt sålde slut även där.
Diesel är ett företag som jobbar hårt för att bekämpa piratkopiering. Enligt en artikel i New York Times stängde Diesel ner 86 webbsidor som sålde piratkopierade produkter under 2017. I en intervju med brittiska Vogue problematiserar Diesels VD, Renzo Rosso, kring piratkopior och menar att även om det är smickrande att andra aktörer vill snylta på deras renommé så tolererar de inte piratkopiering och anstränger sig mycket för att bekämpa det både online och offline. Rosso fortsätter sitt resonemang med att han inte ser några risker med att producera egna ”piratkopior”. Istället menar han att Deisel stärker varumärket Diesel genom att skapa intresse och efterfrågan för denna begränsade kollektion.
Vad Diesels produktion av egna ”piratkopior” får för långsiktig påverkan på varumärket Diesel och för piratkopiering i stort återstår att se. Diesel har dock lämnat in en varumärkesansökan i USA för DEISEL FOR SUCCESSFUL LIVING.