(Publ. 14 JUN 2018) Spel- och leksaksproducenten Hasbro lämnade tidigare i år in en ansökan för att få varumärkesskydd för doften av deras leklera Play-Doh. Nu står det klart att det amerikanska patentverket USPTO har godkänt ansökan och Hasbro har, som en av få, fått en doft registrerad som varumärke i USA.
Play-Dohs doft är beskriven i ansökan som en unik kombination av en söt, lite myskaktig, vaniljliknande doft med övertoner av körsbär, och en naturell doft av saltad vetebaserad deg. En burk med Play-Doh skickades också in som doftprov tillsammans med ansökan.
Hasbro anser att doften i sig är en särskiljande egenskap hos produkten, och vill därför omvandla doften till immateriell tillgång genom ett varumärkesskydd. USPTO godkände ansökan och Hasbro innehar nu en av de endast 13 godkända och aktiva varumärkesregistreringar för dofter i USA.
I dagsläget går det inte att registrera dofter som varumärke i Sverige. Här krävs det nämligen att varumärket kan återges grafiskt. Gällande praxis har också bekräftat att det inte går att registrera dofter. Men detta kan dock komma att ändras. Sedan 1 oktober 2017 har kravet på grafisk återgivning av varumärken tagits bort på EU-nivå. Samma regler förväntas träda i kraft i Sverige inom kort genom ett EU-direktiv. Denna regeländring skulle kunna öppna upp möjligheten för att registrera dofter som varumärken även regionalt inom EU och nationellt i Sverige. Inom EU godkänns dock inte varuprover och produktexemplar som återgivning av varumärket, vilket försvårar möjligheten att få dofter registrerade. Huruvida dofter kommer att gå att registrera som varumärken i EU och Sverige kommer att avgöras genom framtida praxis.