(Publ. 28 OKT 2015) Apple, Google och Coca-Cola ligger på topp som världens mest värdefulla varumärken. En nordisk nykomling som kvalat in bland världens 100 bästa varumärken är Lego. Sedan tidigare har vi H&M och IKEA. Både Facebook och Amazon är märkena som klättrar snabbast i rankingen. Detta visar Interbrands årliga rapport som kom ut i oktober över världens högst värderade varumärken.
Apple har ökat sitt värde med 43% till 170,3 miljarder dollar (ca 1,5 biljoner kronor), medan Google som har andraplatsen har ökat med 12% till 120,3 miljarder dollar. Coca-Cola har minskat med 4% men har ändå ett skyhögt värde på 78,4 miljarder dollar. H&M kommer på plats 21 med en värdering på 22,2 miljarder dollar. Ikea värderas till 16,5 miljarder dollar och återfinns på plats 27 på listan. Danska Lego ligger på 82:a plats och har ett värde på 5,4 miljarder dollar.
Nedan ser du nyheterna med dess placering och ökning i procent
Topp 10
- Apple (#1, +43%)
- Google (#2, +12%)
- Coca-Cola (#3, -4%)
- Microsoft (#4, +11%)
- IBM (#5, -10%)
- Toyota (#6, +16%)
- Samsung (#7, 0%)
- GE (#8, -7%)
- McDonald’s (#9, -6%)
- Amazon (#10, +29%)
Snabbt stigande
- Facebook (#23, +54%)
- Apple (#1, +43%)
- Amazon (#10, +29%)
- Hermès (#41, +22%)
- Nissan (#49, +19%)
Nykomlingar
- Lego (#82)
- PayPal (#97)
- MINI (#98)
- Moët& Chandon (#99)
- Lenovo (#100)
Interbrands varumärkesvärdering baseras på ekonomiska aspekter kring märket/företaget och sin position på marknaden m.m.