(Publ. 28 SEPT 2020) Den argentinske fotbollsstjärnan Lionel Messi är som bekant van att vinna matcher på stora gräsplaner och nu har han efter en långdragen varumärkeskonflikt med den spanska cykeltillverkaren Massi vunnit en seger även utanför sin dagliga arena.
Tvisten härstammar redan från år 2011 då Messi ansökte om att få sitt efternamn och sin personliga logotyp varumärkesskyddade. Messi lämnade in två ansökningar, varav en omfattade ”Kläder, skor, huvudbonader”, ”Spel och leksaker” och ”Gymnastik och sportartiklar”. Detta motsattes av cykelföretaget Massi med hänvisning till deras tidigare ordmärken för MASSI (registrerat bland annat för kläder och skor). Massi fick rätten på sin sida både inför EU:s immaterialrättsmyndighet och inför EUIPO:s överklagandenämnd. Man menade att varken ’Messi’ eller ’Massi’ är meningsbärande ord för vanliga konsumenter och den konceptuella olikheten baserad på den berömmelse som Lionel Messi byggt upp bland fotbollsfans gäller bara en del av allmänheten som är intresserad av fotboll och sport i allmänhet.
År 2018 överklagade Messi beslutet och utgången har nu i september 2020 blivit en annan. EU-domstolen ansåg att underrättens analys av begreppsmässig likhet var felaktig och i stället fann att Messis rykte ”skulle gå utöver den rent idrottsrelaterade ramen och denna berömmelse skulle gjort det möjligt för honom att bli en offentlig person som är känd av den större allmänheten, så även inom media. EU-domstolens slutsats var att man borde tagit hänsyn till faktiska omständigheter som Messis rykte som ’den mest kända spelaren i världen de senaste åren’.
EU-domstolen dömde således till Messis förmån och beviljade honom registrering av sitt efternamn som varumärke.
Foto: Lionel Messi 1st 3D live coverage Nova. Barcelona – panathinaikos (Champions league 2010-2011). The picture is partly cropped. Copyright: Villa/Intime Sports. Flickr License/CC.