(Publ. 29 AUG 2017) Den amerikanska skotillverkaren New Balance har vunnit ett väldigt betydelsefullt varumärkesmål i Kina. En domstol utanför Shanghai har dömt tre kinesiska företag att betala över 12 miljoner kr i skadestånd och rättegångskostnader efter att ha begått varumärkesintrång i New Balance’s ”N”-logotyp. Skadeståndet är enligt New York Times det största för ett varumärkesintrång som har betalats ut i Kina till ett utländskt företag.
New Balance är en amerikansk skotillverkare grundad 1906 och har en rad varumärkesregistreringar globalt – bland annat sitt namn som ordvarumärke och ett flertal olika logotyper. Företagets ”N”-logotyp är kanske deras mest kända.
Intrångsmålet handlade om tre kinesiska företag som producerade och sålde skor under varumärkena New Boom, New Barlun och New Bunren. Domstolen, Suzhou Intermediate People’s Court utanför Shanghai, konstaterade att de tre åtalade företagen gjorde intrång i New Balance’s registrerade immaterialrätt och ägnade sig åt renommésnyltning. Domstolen konstaterade också att de åtalade ”tog marknadsandelar av New Balance” och ”drastiskt skadade New Balance’s rykte”. För detta dömdes de att betala sammanlagt över 12 miljoner kr i skadestånd och rättegångskostnader. Beslutet kan överklagas.
Domen är enligt många inte bara en seger för New Balance, utan för alla utländska varumärkesinnehavare i Kina. Även om skadeståndsbeloppet inte kan mäta sig mot till exempel skadestånd i USA är det, enligt bland andra New York Times, det största utdömda skadeståndet till ett utländska företag för varumärkesintrång i Kina.
Domen är också i linje med den kinesiska regeringens uttalade beslut att ytterligare bekämpa piratkopiering och respektera registrerad immaterialrätt. Det höga skadeståndsbeloppet är också ett resultat av den nya kinesiska varumärkeslagen från 2014 som drastiskt ökade de potentiella maxbeloppen för skadestånd.
Vi ser en positiv utveckling för utländska varumärkesinnehavare i Kina. Eftersom kinesiska företag har börjat producera mer avancerade produkter och har egen värdefull immaterialrätt, har den kinesiska regeringen arbetat för att stärka sin varumärkeslagstiftning, öka de skadestånd som tilldelas företagen i intrångsmål samt bötfälla piratkopiering.