(Publ. 31 MAJ 2018) Det finns många olika uppfattningar om hur man får marknadsföra sitt företag och sin verksamhet. Många gör som man alltid har gjort utan att egentligen veta vad som gäller. Ibland leder enkla misstag till onödigt stora skadestånd. Med anledning av det har Gottlieb, Lundberg och Sandell skrivit och givit ut den andra upplagan av boken Riskerna med varumärken, produkter och reklam.
Denna övergripande bok fungerar som praktisk vägledning kring vardagligt reklam-, PR- och produktutvecklingsarbete. Varumärken, upphovsrätt, marknadsföring, lotterier, sociala medier, personuppgifter och GDPR är några av de ämnen som avhandlas med ett enkelt språk. Boken beskriver skadeståndsfrågan med 58 illustrerande rättsfall huvudsakligen från Högsta domstolen och Patent- och marknadsdomstolen.
– Som jurist får jag många frågor om hur företag får bedriva marknadsföring. Därför skrev vi den här boken som kan fungerar som underlag för marknadsförare, VDs och andra generalister som vill kunna marknadsföra sitt företag framgångsrikt och minimera juridiska risker, säger Niklas Sandell, medförfattare och jurist på Groth & Co
Den första upplagan av boken gavs ut redan 2011. Till den andra upplagan har bokens omfång ökat med 50% och har nu större fokus på digital juridik, marknadsföring på internet och sociala medier.
– Det har hänt mycket inom marknadsföring sedan 2011. Framförallt har de tekniska möjligheterna inom digital marknadsföring ökat kraftigt. Därför känns det bra att ge ut denna uppdaterade upplaga av boken, säger Niklas Sandell, medförfattare och jurist på Groth & Co

Författarna, från vänster: Jakob Gottlieb, Mats Lundberg, Niklas Sandell. Foto: Per Lundström