(Publ. 19 JAN 2017) Signumpriset® uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke. I år tilldelades det prestigefyllda priset varumärket Pippi Långstrump för framgångsrikt varumärkesarbete. Signumpriset är instiftat av Groth & Co.
Vi har en mycket värdig vinnare konstaterar juryn som i motiveringen bl a säger ”Att ett namn på en person eller en figur kan växa till något mycket mer än ”bara” ett namn finns det många exempel på. Men frågan är hur många som är så associationsfyllda och starka – i just detta fall på flera sätt – som Pippi Långstrump”.
Årets vinnare Pippi Långstrump går att hitta i alla former av digitala medier, appar mm och har haft en spännande utveckling från ”bara” en bokfigur till ett inkomstbringande tudelat varumärke. En finess är nämligen att Pippis utpräglade utseende är en fristående del av varumärket som har gjort det möjligt att ge henne lokalt anpassade namn i andra länder. Bolaget Saltkråkan förvaltar rättigheterna på ett tydligt sätt med ett omfattande licenssystem. Tydligheten går igenom också den webbaserade manualen för de som skall jobba med varumärket. Detta framgår i juryns motivering.
- Vi är jätteglada och stolta över att motta Signumpriset, säger Olle Nyman, barnbarn till Astrid Lindgren och VD på Saltkråkan AB. Pippi Långstrump är så mycket mer än ett varumärke. Hon är en litterär gestalt, en kulturell ikon och en förebild för väldigt många barn och vuxna världen över. I vårt långsiktiga varumärkesarbete har det varit centralt att bevara hennes värden och skydda henne mot överexploatering och urvattning. Pippi Långstrump är en karaktär som behövs i världen. Hon kombinerar styrka, mod, snällhet, lekfullhet och oberoende – egenskaper som är viktiga i samhället idag.
Årets nominerade var, förutom Pippi Långstrump, En Svensk Klassiker, IsaDora samt Systembolaget.
Mer information och juryns motivering finns på www.signumpriset.se
Vi på Groth & Co vill rikta ett varmt grattis till Saltkråkan AB!


Olle Nyman, VD, Saltkråkan AB, Foto Johan Töpel, samt Astrid Lindgren