(Publ. 13 MAR 2017) Spel- och leksaksproducenten Hasbro har lämnat in en varumärkesansökan i USA för att få skydd för doften av deras leklera Play-Doh.
Play-Dohs doft beskrivs i ansökan som en unik kombination av en söt, lite mysk-aktig, vaniljliknande doft med övertoner av körsbär, och en naturell doft av saltad vetebaserad deg. En burk med Play-Dog skickades också in som doftprov tillsammans med ansökan.
Hasbro anser att doften i sig bör ses som en särskiljande egenskap hos produkten, och vill därför omvandla doften till en immateriell tillgång genom varumärkesskydd.
Inom EU går det inte att registrera dofter som varumärken. Varumärkesmyndigheten i Alicante, EUIPO, har sagt nej till detta och det enda tidigare registrerade varumärket (doften av nyklippt gräs, för tennisbollar) upphörde att gälla 2006 då det inte förnyades. I USA är det väldigt sällan som dofter registreras som varumärken, men det är inte omöjligt.
Det finns svårigheter med att identifiera vad en varumärkesregistrering för doft omfattar. Bör man registrera innehållet, den kemiska formeln eller lämna in doftprov? Kommer doften att bestå under lång tid? Den kemiska formeln beskriver endast den kemiska substansen, inte doften. Detta är ett av skälen till att EUIPO har beslutat att man inte kan registrera ett doft som varumärke inom EU.
Nu återstår det att se om den amerikanska myndigheten, USPTO, godkänner Hasbro:s ansökan.