(Publ. 11 OKT 2016) Apple och Google ligger på topp för fjärde året i rad som världens mest värdefulla varumärken. Därefter kommer Coca-Cola och Microsoft. Nya på topp-100-listan är Tesla, Dior och Hewlett-Packard samt HP. Facebook hamnar först på plats 15, men är det företag som har växt mest, hela 48% sedan 2015. Sedan tidigare har vi H&M och IKEA i topp 100, där H&M ökat med 2% och IKEA med 8%. Lego, som var nykomling förra året, har ökat med 25% och ligger nu på 67:e plats. Detta visar Interbrands årliga rapport som kom ut i oktober över världens högst värderade varumärken.
Fordons- och teknikindustrin dominerar listan, medan detaljhandeln är den bransch som växer starkast följd av sport- och lyxbranschen.
Apple har ökat sitt värde med 5% till 178,1 miljoner dollar (ca 1,6 miljarder kronor), medan Google som har andraplatsen har ökat med 11% till 133,3 miljoner dollar (ca 1,2 miljarder kronor). Coca-Cola har minskat med 7% men har ändå ett skyhögt värde på 73,1 miljoner dollar (ca 730 miljoner kronor) H&M kommer på plats 20 med en värdering på 22,7 miljoner dollar (ca 226 miljoner kronor). IKEA värderas till 17,8 miljoner dollar och återfinns på plats 26 på listan. Danska Lego har ett värde på 6,7 miljoner dollar (ca 66 miljoner kronor).
Nedan ser du nyheterna med dess placering och varumärkenas värden.
Topp 10:
- Apple (#1, 178,1 $m)
- Google (#2, 133,3 $m)
- Coca-Cola (#3, 73,1 $m)
- Microsoft (#4, 72,7 $m)
- Toyota (#5, 53,6 $m)
- IBM (#6, 52,5 $m)
- Samsung (#7, 51,8 $m)
- Amazon (#8, 50,3 $m)
- Mercedes Benz (#9, 43,5 $m)
- GE General Electric (#10, 43,1 $m)
Snabbt stigande:
- Facebook (#15, 48%, 32,6 $m)
- Amazon (#8, 33%, 50, 3 $m)
- Lego (#67, 25%, 6,7 $m)
- Nissan (#43, 22%, 11,1 $m)
- Adobe (#63, 21%, 7,6 $m)
- Zara (#27, 19%, 16,8 $m)
Nykomlingar:
- Hewlett-Packard (#44)
- HP (#48)
- Dior (#89)
- Tesla (#100)
Interbrands varumärkesvärdering baseras på ekonomiska aspekter kring märket/företaget och sin position på marknaden m.m.