(Publ. 12 FEB 2015) Hela 43 % har varumärkesansökningarna ökat med den senaste tremånadersperioden jämfört med samma period året innan. Detta visar Sepafs innovationsindex för december 2014.
– IP som t.ex. varumärken och patent kan motsvara upp till 80% av ett företags totala värde. Det blir för svenska företag alltmera självklart att man säkerställer dessa tillgångar genom skydd. På mogna marknader sker konkurrensen mellan företag ofta genom varumärken snarare än mellan innehållet i produkter och tjänster. Varumärken ligger normalt närmare marknaden än patent och design och kan på så sätt läsas som en positiv konjunkturindikator, säger Mats Lundberg, talesperson på Sepaf och Managing Partner på Groth & Co.
Det har varit en ökning av varumärkesskydd tidigare men inte så kraftig som nu. Designskydd minskade under perioden med 23 procent och patentskydd låg still. Under december ansökte svenska företag om 1067 patentskydd, 139 designskydd och 326 varumärkesskydd i Sverige och internationellt. Långsiktiga index visar kraftig utveckling för ansökningar av varumärkesskydd.
Information om Sepaf hittar du här
Groth & Co arrangerar tillsammans med INTA seminariet ”Varumärkesvärdering i praktiken” – Pre-INTA Annual Meeting – läs mer här