(Publ. 6 NOV 2019) Apple och Google ligger fortfarande i topp som världens mest värdefulla varumärken. Men Amazon håller på att komma ifatt, nu rankat som nummer 3, följt av Microsoft och Coca-Cola. Facebook finns inte längre med bland topp 10. Varumärket har tappat 17% av värdet från toppnoteringen 2017, och har halkat ner från plats 8 till att nu rankas som nummer 14. Nya på årets lista är Dell, Uber och LinkedIn. Skandinaviska varumärken på topp 100-listan är IKEA, H&M, Lego och Spotify. Detta enligt Interbrands årliga rapport ”Best Global Brands” som släpptes i oktober 2019.
De tre varumärken som ökade mest i värde i årets lista var Mastercard (25% ökning), Salesforce (24%) och Amazon (24%). Mastercard på plats 62 och med ett värde av 9,4 miljarder USD, (ca 96,2 miljarder kr) hade den snabbaste tillväxten bland alla varumärken i år med en ökning på 25% i värde som resulterade i att de hoppade upp åtta platser i rankingen. Förutom Facebook har även General Electric ( 22%), Gillette ( 18%), Huawei ( 9%) och Canon ( 9%) minskat i värde och därmed fallit i rankinglistan.
De fem branscherna med högst värderade varumärken var teknik, lyxprodukter, media, finansiella tjänster och sportartiklar.
Rankningen produceras av det internationella konsultföretaget Interbrand och har publicerats årligen sedan 1988. Det finns tre viktiga komponenter i deras metod om värderingar: en analys av de ekonomiska resultaten för varumärkena och dess varor eller tjänster, den roll varumärket spelar vid köpbeslut samt varumärkets konkurrenskraft.
Nedan kan du se utvalda delar av rankingen inklusive varumärkenas placering och deras värde:
Topp 10:
1. Apple (234.2 miljarder USD)
2. Google (167.7 miljarder USD)
3. Amazon (125.3 miljarder USD)
4. Microsoft (108.9 miljarder USD)
5. Coca Cola (63.4 miljarder USD)
6. Samsung (61.1 miljarder USD)
7. Toyota (56.2 miljarder USD)
8. Mercedes (50.8 miljarder USD)
9. McDonalds (45.4 miljarder USD)
10. Disney (44.4 miljarder USD)
Snabbt stigande (i %):
62. Mastercard (25%, 9.4 miljarder USD)
70. Salesforce (24%, 8,0 miljarder USD)
3. Amazon (24%, 125,2 miljarder USD)
Nykomlingar:
63. Dell (9.1 miljarder USD)
87. Uber (5.7 miljarder USD)
98. LinkedIn (4.8 miljarder USD)
Skandinaviska bolag:
26. IKEA (18.4 miljarder USD)
30. H&M (16.3 miljarder USD)
75. Lego (6.9 miljarder USD)
92. Spotify (5.5 miljarder USD)