(Publ. 22 NOV 2017) Shoppingfenomenet Black Friday är en fredag i slutet på november då många företag inom detaljhandeln genomför rea och julhandeln på allvar drar igång. I Tyskland har en varumärkesstrid brutit ut då ett företag har registrerat BLACK FRIDAY som varumärke och attackerar andra företag som använder begreppet i sin marknadsföring. Det rapporterar flera tyska medier, bland andra Kluwer Trademark Blog.
Black Friday är den fredag som infaller dagen efter den amerikanska högtiden Thanksgiving, som i sin tur alltid infaller den fjärde torsdagen i november. Det är USA:s största shopping- och readag och markerar starten på julhandeln. Även om företeelsen från början är amerikansk rapporterar Svensk Handel att var tredje svensk handlare planerar att genomföra någon form av kampanj i samband med Black Friday 2017. Bland e-handlare är andelen ännu högre.
Black Friday är idag ett relativt globalt fenomen och finns förutom i USA och Sverige även i Tyskland. I Tyskland finns sedan 2013 en varumärkesregistrering för BLACK FRIDAY som innehas av ett företag från Hongkong som heter Super Union Holdings Ltd. I november 2017, stämde Super Union bland annat Amazon för att de hade använt Black Friday i sin marknadsföring i Tyskland.
Reaktionerna på stämningsansökningarna kom snabbt och var många – inte mindre än 12 företag har svarat med att försöka få varumärkesregistreringen hävd. Argumentationen bakom detta baseras bland annat på att Black Friday har varit ett känt fenomen i Tyskland i flera år innan varumärkesansökan lämnades in och att Black Friday bör ses som företeelse snarare än en ursprungsangivelse.
Striden är infekterad. En domstol i Düsseldorf har genom en dom utfärdat ett interimistiskt förbud som bland annat innebär att Super Union inte får söka skadeståndsanspråk från aktören black-friday.de (en webbsida som listar olika Black Friday-kampanjer) för varumärkesintrång. Black-friday.de var noga med att informera om framgången hos domstolen och namngav Super Union i ett pressmeddelande. Detta uppskattades inte av Super Union som lyckades driva fram ett interimistiskt förbud som säger att black-friday.de inte får informera om beslutet från domstolen i Düsseldorf.
Kärnfrågan är ändå om registreringen kommer att hävas. Vi följer utvecklingen med spänning medan vi shoppar våra julklappar.