SVERIGE
June 27, 2024

Så skyddar du upp ditt nya varumärke!

Magnus Henning

Partner
Attorney at Law
Authorised Patent Attorney (SE)

Ska du lansera en ny produkt under eget varumärke? Har du en fantastisk affärsidé och vill säkerställa att du kan gå till marknaden under ett namn du skapat? Oavsett om du är en mindre startup eller en större etablerad verksamhet är utmaningarna liknande.

Det finns en del strategiska överväganden att fundera över så tidigt som möjligt för att säkerställa att dina planer inte stöter på onödiga hinder, samtidigt som du skapar ett värde kopplat till varumärket som bevaras och ökar över tid.

Val av varumärke

Det första steget är att välja ett namn för din verksamhet, produkt eller tjänst. Många väljer att skapa sina namn själva genom intern brainstorming, medan andra tar hjälp av namnskaparbyråer. Alla vägar har sina fördelar och det finns såväl strategiska som ekonomiska motiv till vilken väg man väljer.

Här tänker jag inte prata så mycket om just valet av varumärke, vad som är ett ”bra” varumärke ur varumärkesrättsligt perspektiv rimmar inte alltid med vad som kan uppfattas som ett ”bra” varumärke ur ett marknadsföringsperspektiv. Ett unikt och intetsägande varumärke gör det enklare att uppnå ensamrätt och skydda det från konkurrenter. Ett särskiljande varumärke är lättare att registrera och försvara mot intrång.

Ett varumärke som beskriver din produkt eller tjänst är svårare att skydda och hindra konkurrenter från att snylta på eller efterapa.

Typ av varumärke

Varumärken kan vara av olika slag. Ett ordvarumärke är den vanligaste formen och ger ensamrätt till texten, oavsett hur den används grafiskt. Figurvarumärken innefattar text i specifika typsnitt och färger, eller enbart figurativa element. Ensamrätten till ett figurmärke gäller den grafiska utformningen, men om text ingår får du också viss ensamrätt till den.

Vilken av de två du väljer beror på omständigheter, inte minst kostnadskalkylen. I den bästa av världar registrerar du båda, en ansökan för texten och en för figuren (om du har någon). Ska du välja är min vanligaste rekommendation att ansökan om registrering av texten, dvs ordvarumärke. Det bygger dock på att texten är särskiljande, inte beskrivande.

Det finns ytterligare typer av varumärke, så som ljud, rörelse, mönster, färg men dessa är mer sällsynt förekommande och därför avstår jag från att gå in djupare på dem i den här bloggen.

Ensamrätt till varumärke

När du har ett unikt och populärt varumärke vill du ju vara ensam om det. Du vill inte att någon annan, avsiktligt eller oavsiktligt, marknadsför sina produkter och tjänster under antingen precis ditt varumärke eller ett varumärke som lätt kan förväxlas med ditt varumärke. Det är detta som är ensamrätt.

Ensamrätt uppnås tydligast och säkrast genom varumärkesskydd via registrering. Vid en varumärkesregistrering har du ensamrätt till varumärket och möjlighet att stoppa andra från att använda just ditt, eller ett liknande, varumärke för produkter och tjänster som omfattas av din registrering. Detta bygger upp ditt varumärkes renommé och skyddar dess värde på marknaden.

Ensamrätten innebär också att du kan stoppa efterkommande ansökningar om registrering. Har du registrerat ditt varumärke har man möjlighet att invända mot andra som försöker registrera samma, eller ett liknande, varumärke. Det är därför du registrerar ditt varumärke. Det är så du skyddar ditt varumärke.

Rätt att använda varumärket

Men låt oss stanna upp där ett tag. Registrering av varumärket ger dig inte nödvändigtvis rätt att använda det.

Rätt att använda ett varumärke är, med några få undantag, en prioritetsrätt. Den som först ansöker om att registrera ett varumärke har möjlighet att hindra alla därefter från att använda samma, eller ett förväxlingsbart, varumärke. Men, en registrering av ett varumärke kan beviljas trots att det redan fanns äldre registreringar där ute avseende varumärken som är identiska eller förväxlingsbara. Hur det kommer sig ska vi återkomma till.

Konsekvensen av det är att det kan uppstå situationer där någon påstår att du begår varumärkesintrång, trots att du har en egen registrering för ditt varumärke. Med en egen registrering minskar dock risken betydligt. Din registrering föregås av en publicering, där allmänheten får möjlighet att komma med invändningar. Men mer om det senare.

Du behöver inte registrera ditt varumärke innan du lanserar produkten, och en registrering är inte en absolut garanti för fri användning. Men, det är en stark rekommendation att lämna in en varumärkesansökan innan lansering. Din ensamrätt räknas från ansökningsdagen, även om hanteringen av ansökan drar ut på tiden

Förundersökningar

Men hur ska du då veta om du kommer att kunna använda ditt varumärke på marknaden utan problem och kommer din varumärkesansökan att accepteras? Sökningar på nätet ger en god indikation. Är ditt tilltänkta varumärke redan i bruk av någon annan så kanske den användningen dyker upp på nätet. Resultatet avsökningar online fungerar som en fingervisning och indikation, men inte mer.

Det omvända gäller också, närvaro på internet betyder inte automatiskt att varumärket är föremål för ansökan eller registrering. Det kan du behöva undersöka och utvärdera för att dra relevanta slutsatser.

För att säkerställa att du kan använda ditt varumärke utan problem och att ansökan accepteras, bör du göra förundersökningar där du söker i relevanta varumärkesregister för att se om det tilltänkta varumärket redan är föremål för ansökan eller registrering. Här är det tillrådligt att vända sig till byråer som erbjuder dessa förundersökningstjänster professionellt.

Kompletta och heltäckande förundersökningar kräver dels tillgång till de aktuella registren, dels krävs viss kunskap kring hur sökkriterierna skall utformas så att man träffar rätt. Slutligen är det inte alltid självklart hur man skall tolka resultatet. Vad innebär en träff i registret, utgör den ett problem för din lansering, min planerade användning och registrering?

Att välja varor och tjänster och tänka visionärt

Ett viktigt moment i dina förberedelser för att registrera varumärket är att välja varor och tjänster. Tänk visionärt och fundera på vad du kan komma att erbjuda inom en femårsperiod. Du kan tänka dig lite brandextension här, vad ligger i riktningen av en naturlig utveckling.

Ett varumärke registreras för de varor och tjänster man avser att tillhandahålla. Anledningen till det är att varumärken som visserligen är lika, kanske till och med identiska, ska kunna samexistera om de avser helt olika varor.

Om någon erbjuder en dryck under ett varumärke som liknar ett varumärke under vilket någon annan erbjuder taxitjänster är det inget egentligt problem. Marknaden blandar inte ihop dessa och tror inte att drycken och tjänsten kommer från samma bolag. Det finns flertalet exempel på varumärken som används för helt disparata varor och tjänster.

Undvik att söka ensamrätt för varor och tjänster du inte planerar att använda. Detta kan skapa onödiga problem och hinder, samt öka risken för varningsbrev och invändningar från aktörer du inte är konkurrent till. En för bred ansökan kan få andra att tro att du blir en konkurrent med ett förväxlingsbart märke, även om det inte är din avsikt. Dessutom kan det uppstå problem om du senare inte använder varumärket. Jag återkommer till användningstvång lite längre ner.

Svensk, EU, internationell ansökan eller nationell i utlandet

När du har ditt varumärke och har bestämt vad du vill erbjuda under märket, samt gjort dina förundersökningar, är det dags att lämna in ansökningar. Som rubriken indikerar kan man då välja olika vägar och vilken du bör välja beror på omständigheten, inte minst var du tänkt dig vara verksam. Även här ska du vara lite visionär, kommer din marknad ha växt geografiskt inom, säg, fem år? Det finns för- och nackdelar med de olika vägarna. Såväl kostnadsskäl som strategiska skäl motiverar vilken väg du väljer.

Svensk ansökan 

En svensk varumärkesregistrering ger ensamrätt inom Sverige. Om du ska sälja produkter eller tjänster i Sverige kan en svensk ansökan vara tillräcklig. Patent- och Registreringsverket (PRV) granskar ansökan mot tidigare svenska, EU- och internationella registreringar samt svenska företagsnamn. Om det finns en äldre registrering som liknar ditt varumärke och täcker liknande varor/tjänster kommer PRV att säga nej och utfärda ett föreläggande med motivering.

Man kan säga att PRV erbjuder en bevakning för befintliga rättighetsinnehavare och en förundersökning för nya sökanden. Detta system, som en statlig utredning föreslog att behålla, har både för- och nackdelar. Får du ett föreläggande med tidigare rättigheter som hinder måste dessa utvärderas och analyseras. Ett föreläggande är inget definitivt och slutligt stopp för din ansökan. I många fall kan man med lite kreativitet komma vidare.

EU-ansökan

Som alternativ till en svensk ansökan kan du registrera ditt varumärke genom EUIPO (Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet). EUIPO granskar inte din ansökan mot tidigare rättigheter utan godkänner den om den inte har absoluta hinder och är formellt korrekt. Eventuella konflikter löses av marknaden, och innehavare av tidigare rättigheter måste själva bevaka nya ansökningar.

Om innehavare av tidigare rättigheter har invändningar kan de motsätta sig din EU-ansökan. Invändningar kan baseras på svenska, EU, internationella registreringar, företagsnamn och motsvarande rättigheter från andra EU-länder. Vid invändningar bör du försöka nå en överenskommelse, ofta genom att begränsa din ansökan eller ingå samexistensavtal.

En EU-registrering täcker hela EU och gäller automatiskt i nya medlemsländer. Enheten innebär att registreringen gäller hela EU – eller inte alls. Om förhandlingar misslyckas och beslutet går emot dig, faller hela EU-ansökan.

Fördelen med en EU-registrering jämfört med en svensk är att ingen myndighetsgranskning av tidigare rättigheter sker. Dock exponeras du för invändningar från hela EU, vilket innebär fler potentiella rättighetsinnehavare.

Internationell ansökan

Genom World Intellectual Property Organization (WIPO) finns ett internationellt system, kallat Madrid-protokollet, där du kan ansöka om varumärkesregistrering internationellt genom en central ansökan. Du lämnar in ansökan till WIPO och väljer vilka länder registreringen ska gälla i. Systemet omfattar 131 länder, motsvarande 80 % av världshandeln enligt WIPO.

WIPO granskar formellt den centrala ansökan och skickar den vidare till registreringsmyndigheterna i de valda länderna, där den behandlas som en nationell ansökan. Detta kan leda till att vissa länder avslår ansökan på grund av tidigare rättigheter, medan andra godkänner den utan problem. Handläggningstiden varierar mellan länder, och den internationella registreringen blir godkänd stegvis. Efter granskningsperioden på 12 månader, eller 18 månader i vissa fall, vet man omfattningen av registreringen.

Systemet är kostnadseffektivt och administrativt enklare att hantera, men handläggningen varierar mellan länder, vilket gör att en internationell registrering är svår att överblicka under ansökningsperioden.

Nationell ansökan

Slutligen kan du ansöka om varumärkesregistrering nationellt i vilket land som helst, på samma sätt som i Sverige. Ansökan lämnas in till registreringsmyndigheten i det aktuella landet och kräver oftast ett lokalt ombud, på grund av lagkrav eller språk- och formaliakrav, vilket gör att utländska nationella ansökningar blir förhållandevis kostsamma.

Det finns dock situationer där du är tvungen att ansöka nationellt, exempelvis om du vill uppnå ensamrätt i länder som inte är med i det internationella systemet från WIPO. Det gäller främst länder i Sydamerika och Mellanöstern, men även vissa länder i Afrika.

Ditt varumärke efter registrering

Nu har din ansökan gått vidare till registrering och du har ditt registreringsbevis. Ensamrätten gäller från ansökningsdagen, men är nu definitiv och slutlig. Med denna ensamrätt kan du hindra andra från att använda ett liknande varumärke för liknande varor/tjänster.

Om du upptäcker intrång bör du agera för att bevaka dina intressen. Gör först en ordentlig genomgång av omständigheterna innan du agerar, eftersom den andra aktören kan ha en äldre registrering. En egen ensamrätt innebär inte alltid en rätt att använda varumärket om någon annan har en äldre registrering.

Visar utredningen att du har den bästa rätten, bör du agera och ifrågasätta den andra partens användning för att undvika skador på ditt varumärke och förlust av försäljning. Åtgärderna kan variera och bör anpassas efter omständigheterna. En första kontakt med motparten är ofta bäst.

Det finns många alternativ, inklusive rättsliga åtgärder via domstol, vilket är en sista utväg. Domstolsförfaranden kan leda till förbud mot användning och ersättning/skadestånd för intrång. Det primära skälet till att agera är ofta att få stopp på användningen snarare än att få ersättning.

Användningstvång 

En varumärkesregistrering gäller i 10 år och kan förnyas obegränsat i ytterligare 10-årsperioder. Varumärken som inte används kan dock upphävas. Om någon vill häva din registrering måste du kunna visa att du använt varumärket. Möjligheten att häva ett varumärke inträder vanligtvis efter fem år av inaktivitet. I USA måste man aktivt visa att märket används vart femte år. 

Det är därför klokt att inte ansöka om ensamrätt för varor och tjänster du inte planerar att tillhandahålla. Håll din registrering aktuell, och om du ändrar ditt varumärke, lämna in nya ansökningar. En befintlig registrering kan tyvärr inte justeras.

 Bevakning

Ett ytterligare råd jag vill skicka med är att bevaka ditt varumärke. Viss bevakning kan man hantera själv, söka på nätet och hålla sig uppdaterad på konkurrenterna. Men det är svårare att hålla sig á jour med vilka nyansökningar som lämnas in. Här behöver man ofta anlita en byrå som erbjuder dessa tjänster. Via en sådan tjänst får man löpande rapporter av nyansökningar som skulle kunna uppfattas som förväxlingsbara med ditt registrerade varumärke. Kom ihåg att många registreringsmyndigheter, såsom EUIPO, inte granskar nyansökningar mot existerande rättigheter. Utan bevakning finns alltså risk att nyansökningar leder till registrering avseende varumärken som ligger väldigt nära ditt varumärke.  

Får man en bevakningsträff kan det aktualisera att du invänder för att hindra ansökan från att registreras. På så sätt förhindrar man ett potentiellt kommande intrång i din ensamrätt på ett tidigt stadium vilket är både effektivt och kostnadsbesparande.

Tack för att du läst

Jag hoppas att denna text har gett dig användbara tips och insikter. Har du frågor eller kommentarer, tveka inte att höra av dig. Behöver du hjälp med något av de moment jag diskuterat ovan, är du givetvis också välkommen att höra av dig.

BOKA MöTe med oss idag
KONTAKTA OSS

Världen & Vi

Stockholm

Huvudkontor

Groth & Co KB
Box 6107
102 32 STOCKHOLM

Besöksadress:
Fleminggatan 20, 112 26 Stockholm
SVERIGE
Telefon: +46 8 729 91 00
E-post: info@groth.eu
Fax: +46 8 31 67 67
Visa på karta

Alicante

Groth & Co KB
Avda. De Aguilera 19-1 B
ES-03007 ALICANTE
SPANIEN
Telefon: +34 96 592 04 55
E-post: info@groth.eu
Fax: +34 96 592 05 03
Visa på karta

München

Groth GmbH
P.O. Box 86 06 29
DE-81633 MÜNCHEN
TYSKLAND

Besöksadress:
Richard-Strauss-Str. 69, 81679 München
Telefon: +49 89 982 952 63
E-post: info@groth.eu
Fax: +49 89 982 952 65
Visa på karta

Zhongshan

Groth & Co KB
ZS Office, 23rd floor,
Lihe Commercial Center
No 16, Zhongshan 3rd Road
ZHONGSHAN, Guangdong Province
CHINA

E-post: info@groth.eu
Visa på karta