Som influencer kan det vara svårt att veta om man följer de lagar och regler som gäller för betalda samarbeten på sociala medier. ”Annons”, ”Sponsrat inlägg” och ”Betalt samarbete” är termer som syns i anknytning till reklam i sociala medier. Dessa markeringar har inte kommit dit av en slump, utan är åtgärder som vidtagits för att leva upp till den omfattande marknadsföringsreglering som finns.
Måste det stå betalt samarbete?
I lagen står att all marknadsföring ska vara utformad och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om just marknadsföring. För dig som influencer betyder detta, i de allra flesta fall, att inlägg på sociala medier behöver markeras med en förtydligande text som gör det enkelt för dina följare att skilja marknadsföringen från andra typer av inlägg. Texten måste förmedla att det är ett betalt samarbete, därför är det inte tillräckligt om det bara står ”samarbete”, däremot går exempelvis ”reklam” eller ”betalt samarbete” bra. Men vad är egentligen marknadsföring, och kan du som influencer bli ansvarig för att lagen följs när det är någon annans produkt du gör reklam för?
Även du som publicerar inlägg på sociala medier kan bli ansvarig
Till att börja med ska det tydliggöras att det inte enbart är det företag som säljer den marknadsförda produkten som kan bli ansvarigt när marknadsföringen inte följer lagen på sociala medier. Även andra kan få ansvaret för att följa lagen, till exempel du som bidragit genom att utforma marknadsföringen och publicera den. Konsumentombudsmannen (KO) ansvarar tillsammans med Konsumentverket för att överse att marknadsföring lever upp till de krav som ställs. KO kan utfärda förelägganden förenade med höga viten till företag och personer som inte sköter sig, och även stämma i domstol om det skulle krävas. Det blir allt vanligare att KO riktar sina förelägganden direkt till personer som publicerat inlägg med marknadsföring i sociala medier.
Vad menas med betalt samarbete?
För att det ska räknas som ett betalt samarbete och således marknadsföring räcker det inte att vem som helst talar gott om en produkt. Det är fortfarande tillåtet att tipsa sina följare om saker du köpt och tycker om utan att du måste påstå att det du säger är reklam.
Om du däremot har en överenskommelse med den som säljer produkterna om att du ska visa dessa i dina kanaler är det däremot högst troligt att dina inlägg räknas som marknadsföring och då finns en hel del regler du måste följa, bland annat regler om att inläggen ska markeras som reklam. Även att tipsa om produkter på uppdrag av ett företag räknas då som ett betalt samarbete. Överenskommelsen kan bestå i att du får en viss summa pengar, eller produkter, för att du publicerar ett visst antal bilder eller videoklipp där produkterna visas upp. På samma sätt kan det räknas som marknadsföring om ett företag förser dig med länkar, så kallade adlinks, som du sedan kopplar till dina bilder eller texter. Det som sägs här gäller oavsett om du avtalat direkt med den som säljer produkter eller om du haft kontakt med en mellanhand som förmedlat uppdraget. Tänk också på att avtal kan uppstå på många sätt, det kan räcka med att komma överens muntligen.
Flera inlägg än du tror kan komma att räknas som betalda
Marknadsföringsuppdraget kan smitta av sig på så sätt att du kan bli ansvarig att reklammarkera fler inlägg än vad du och din uppdragsgivare uttryckligen avtalat om. Så kan det vara om du till exempel börjar överleverera. Har du fått betalt för att publicera ett visst antal inlägg under en tidsperiod är det stor risk att marknadsföringsreglerna även gäller för ytterligare inlägg som publiceras i närtid, om dessa innehåller de produkter du skulle marknadsföra.
Sammanfattningsvis finns det flera regler som en influencer behöver följa, och aspekter att tänka på, när du talar gott om produkter i sociala medier. Var noga med att kommunicera med den som ger dig uppdraget så att ni är överens om vad det innefattar. Se också till att ta betalt, du utför faktiskt en tjänst som är avsedd att leda till ökade intäkter för någon annan!