(Publ. 2 JUN 2022) Signumpriset® uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda sitt varumärke. I år tilldelades det prestigefyllda priset BabyBjörn – kvalitetsprodukter till bebisar. Signumpriset är instiftat av Groth & Co och delades i år ut för 25:e gången.
Årets vinnare av Signumpriset visade med all önskvärd tydlighet att de behärskar framgångsskapande varumärkesarbete och med råge uppfyller juryns bedömningskriterier. Långsiktighet och stor konsekvens har karakteriserat företagets varumärkesarbete i över 60 år. Det har resulterat i stor kännedom och gediget förtroende för märket hos småbarnsföräldrar i 50 länder. Att förenkla vardagen för småbarnsföräldrar är en grund man hållit fast vid.
BabyBjörn har en global strategi för hantering av varumärkesskydd och arbetar även aktivt med att övervaka och agera mot intrång.
– Det är verkligen hedrande att få ta emot Signumpriset! BabyBjörn har konsekvent jobbat med sitt varumärke sedan starten 1961 och är en lika stor del av småbarnsfamiljers vardag idag som för 60 år sedan. De mer än 45 miljoner bebisar som har burits i en bärsele från BabyBjörn visar tydligt på varumärkets attraktionskraft, säger Petra Stenecker, Global Marketing Director, BabyBjörn.
Årets övriga nominerade:
Förutom BabyBjörn var även Hövding, Semper och Vattenfall nominerade till Signumpriset 2022.
Vi på Groth & Co vill rikta ett varmt grattis till BabyBjörn!
Om Signumpriset®
Signumpriset är instiftat för att öka de nordiska företagens konkurrenskraft och medvetenhet om vikten av ett aktivt arbete med varumärken. Priset uppmärksammar och belönar det nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sina varumärken. Priset sätter den långsiktiga planeringen och vården av varumärket i centrum.
Signumpriset har delats ut sedan 1995 i samband med arrangemanget Varumärkesdagen®. Priset är instiftat av Groth & Co, ett konsultföretag inom immaterialrätt. Från och med 2002 är namnbyrån Skriptor Zigila medarrangör.
Vinnaren utses av en oberoende jury som är sammansatt av marknadsförare, forskare och juridiska specialister. De nominerade bedöms utifrån en rad kriterier som innefattar konkreta exempel hur företaget förmedlar varumärket i text och bild till anställda och kunder, dess långsiktiga utveckling och även hur man juridiskt skyddar det från intrång.
Tidigare vinnare är: Almedalen, Polarn O. Pyret, HSB, Pippi Långstrump, Svenskt Tenn, Lantmännen, Icehotel, Hästens, Gröna Lund, Indiska, Findus, Fjällräven, Marimekko, Löfbergs Lila, ICA, Tetra Pak, Svenska Dagbladet, Absolut, Atlas Copco, ITT Flygt, Carlsberg, Bang & Olufsen, Statoil, AGA, Ramlösa och Volvo.
Mer information finns på www.signumpriset.se