(Publ. 30 AUG 2019) Succé och framgång har präglat den populära hamburgerkedjan Bastard Burgers sedan starten för tre år sedan, då man öppnade dörrarna till den första restaurangen i Luleå. Inför lanseringen av 12 nya restauranger i Skåne i år, stötte man dock på problem med namnet Bastard Burgers och plötsligt insåg ägarna bakom restaurangerna hur viktigt det är att hitta rätt namn när man döper sitt bolag och skapar sitt nya varumärke.
I somras upptäckte ägarna av Bastard Burgers nästintill av en slump att det fanns en restaurang med namnet Bastard i Malmö och varumärkeskrocken var ett faktum. Bägge parter var snabbt överens om att man ville undvika potentiell konfliktsituation och Bastard Burgers bestämde sig för att byta namn i Skåne.
Processen att hitta ett nytt namn var på agendan redan innan krocken, då planer på en internationell expansion lett till att man funderat över hur ordet ”bastard” som betyder oäkting på engelska, kommer att uppfattas i framförallt engelskspråkiga länder.
Vad det nya namnet blir, beslutas i oktober innan de 12 nya Skåne-restaurangerna öppnas. Att man bör fundera brett över många aspekter, vilket är det som krävs när namngivningsprocessen startar, har Bastard Burgers tagit vara på, men VD Simon Wanler är inte orolig över att namnbytet ska hindra kedjans framfart.
Vårt systerföretag, namnskaparna Skriptor Zigila, är specialiserade på att skapa namn som är starka både ur det kommunikativa och juridiska perspektivet. Läs gärna en artikel i Breakit där deras VD, Kristina Björnerstedt, tipsar om vad man ska tänka på när man tar fram ett nytt namn. Läs också gärna något av våra case då vi tillsammans med Skriptor Zigila skapade och skyddade ett namn inom MedTech för ContextVision, Bonava för NCC samt ett globalt läkemedelsvarumärke för Nycomed.