Vem är Karin Crafoord?
Som nybliven 50-åring vågar jag påstå att jag numera är en relativt vuxen och mogen person som för det mesta är glad och engagerad. Jag är väldigt social både arbetsmässigt och privat. Familjär kan man säga. Jag har mångårig erfarenhet som jurist/advokat och har jobbat såväl inom domstolsväsendet som på byrå. De senaste 7 åren här på Groth & Co med fokus på immaterialrätten.
Kan du berätta lite om din professionella bakgrund och vad som ledde dig till den här rollen som chef för Groth & Co:s Juridik-och varumärkesavdelning?
Tittar jag bakåt skulle jag kunna säga att ”det ena har lett till det andra” och nu har jag förmånen att leda Groth & Co:s Juridik- och varumärkesavdelning. Min yrkesbakgrund är nämligen vad man skulle kunna kalla för en traditionell juristkarriär med tingsnotarietjänst i botten och ett påbyggnadsår på hovrätten innan jag lämnade domarbanan för att prova på advokatyrket med fokus på tvist och process i drygt 10 år. Men det är ingen slump att jag är där jag är i dag. Immaterialrätten är ett rättsområde som alltid väckt mitt intresse och som jag sökt mig till, även under åren på advokatbyrå. Så när jag för en sisådär 8 år sedan blev tillfrågad om jag ville vara med och utveckla Groth & Co:s tvistlösningsgrupp blev jag direkt nyfiken. Jag ville nischa mig inom immaterialrätten och samtidigt hålla kvar vid processandet. Och efter ett flertal möten med Groth & Co kände jag starkt att det här är ett bra ställe med sund företagskultur och riktigt bra medarbetare. Här vill jag vara! Att jag idag, efter 7 år på Groth, trätt in i rollen som chef för Juridik- och varumärkesavdelning tror jag beror på att jag har den kompetens jag har rent yrkesmässigt samt att jag som person är nyfiken, utåtriktad och drivs av teamwork med engagerade medarbetare och klienter.
Hur skulle du beskriva din ledarskapsstil?
Jag har haft chefsrollen i knappt ett år så min ledarskapsstil är under utveckling. Min ambition och önskan är att kunna skapa ett starkt och kompetent team där vi alla känner oss engagerade och delaktiga. Och för att nå detta tror jag mycket på faktorer som lyhördhet, transparens och tydliga mål för vår affär.
Groth & Co är en fullservicebyrå inom IP och alla medarbetare är oerhört viktiga pusselbitar i vår organisation.
Som chef vill jag därför kunna bidra till att lyfta och vidareutveckla mina medarbetares kompetenser. Jag vill att alla ska känna att de har ett stimulerande arbete och är under ständig utveckling.
Vad driver dig i ledarrollen?
Att utvecklas och nå gemensamt uppsatta mål tillsammans med kollegorna är helt klart en stark drivkraft för mig. För mig är teamwork a och o för att skapa mervärde för såväl medarbetare, kunder och för Groth & Co som företag. Sen drivs och inspireras jag över lag av duktiga kollegor.
Hur ser du på innovation inom ditt område, och finns det några nya trender du vill utforska?
Immaterialrätten bygger till mångt och mycket på innovation och jag har förmånen att dagligen få arbeta med kunder som är oerhört innovativa och kreativa. Det slår mig varje dag hur påhittiga och företagsamma människor är, även här på Groth & Co, och jag kan stolt säga att vår företagskultur är starkt präglad av en öppenhet för ny teknik och nya affärsområden.
AI är såklart en trend för innovation även inom juridiken. Vi håller fortfarande på att utforska möjligheterna för oss att använda AI-verktyg inom vår verksamhet.
Kan du ge ett exempel på hur du vill samarbeta med andra avdelningar för att uppnå ett gemensamt mål?
Groth & Co är idag en fullservicebyrå inom IP och här ser jag stora möjligheter till ett djupare samarbete mellan de olika disciplinerna inom immaterialrätten, framför allt mellan våra patentkonsulter och våra jurister. Redan idag hjälper vi många kunder med både patentskydd och varumärkesrättsligt skydd, tvister och förhandlingar. Men vi behöver tydliggöra att vi kan göra mer än så för våra kunder. Och att våra avdelningar kompletterar varandra. Ett konkret exempel på detta är när en patentkund som fått hjälp med att skriva en patentansökan inser att vi även kan bistå med att ta fram alla nödvändiga avtal relaterade till patentansökan/patentet samt samtidigt lämna strategisk rådgivning för kundens redan befintliga varumärkesportfölj.
Vilka värderingar är viktigast för dig som ledare, och hur reflekterar de sig i ditt arbete?
En god ledare måste vara en god kommunikatör som kan lyssna in och läsa av gruppen och därigenom tillvarata på var och en av medarbetarnas unika kompetens. På så sätt skapas en grogrund för gott samarbete och affärsmässighet, vilket jag tror är nyckeln till framgång. Så under det gångna året har jag försökt bredda och förstärka våra olika kundteam. Vi vill ju att våra kunder ska få den bästa IP-rådgivningen, och den levererar vi bäst i team.
Som ledare försöker jag även vara en positiv förebild. Jag vill kunna se möjligheter istället för hinder. Jag tror att man med entusiasm och engagemang kan inspirera andra och samtidigt skapa en sund och hållbar företagskultur.
Vad gör du när du inte jobbar?
På fritiden hittar man mig sannolikt i någon baskethall glatt hejandes på något av mina tre barns basketmatcher, eller i stallet. För tre år sedan, när barnen var lite större, förverkligade jag en barndomsdröm och köpte min alldeles egna häst. Det är ett av de bästa besluten jag någonsin tagit, både för min hälsa och lycka. Min man är väldigt kulturell så lite då och då hinner vi klämma in någon opera, konsert eller ett museibesök.