Worldwide
February 3, 2023

Största värdeökningen av varumärken - igen!

För första gången någonsin har under det genomsnittliga varumärkesvärdet för ett Best Global Brand nått över 3 biljoner US dollar. Det totala värdet av de 100 bästa varumärkena har nått en ökning på 16% från 2021 enligt Interbrands årsrapport "Best Global Brands 2022".

”Det är slående hur betydelsen av ett starkt och välvårdat varumärke också avspeglar sig i dess värde och vilken central tillgång detta utgör för de flesta framgångsrika företag. En generell värdeökning på ca 16% bland Topp 100-varumärken under året som gått är imponerande. Det finns numera också vedertagna värderingsmetoder för varumärken som t.ex. den internationella ISO-standarden Brand Valuation, vilket gör det möjligt även för mindre företag att följa värdeutvecklingen på dessa viktiga tillgångar”, säger Mats Lundberg, VD påGroth & Co.

I toppen har vi fortfarande Apple tätt följt av Microsoft, Amazon och Google. Interbrands analys drar slutsatsen att dessa organisationer bygger sin verksamhet kring sitt varumärke (i motsats till det traditionella tillvägagångssättet att bygga varumärke kring en produkt) – och det skiljer dem från resten av gruppen.

Bland skandinaviska företag har Lego stigit med 30%. Övriga bland de 100 bästa är IKEA, H&M och Spotify men de har tappat i ranking i år.

Rankningen produceras av det internationella konsultföretaget Interbrand och har publicerats sedan ca två december och består av världens 100 högstvärderade varumärken. Det finns tre viktiga komponenter i deras metod om värderingar: en analys av de ekonomiska resultaten för varumärkena och dess varor eller tjänster, den roll varumärket spelar vid köpbeslut samt varumärkets konkurrenskraft.

Nedan kan du se utvalda delar av rankningen inklusive varumärkenas placering och deras värde:

Topp 10:

1.  Apple (482 miljarder USD)
2.  Microsoft (278 miljarder USD)
3.  Amazon (275 miljarder USD)
4.  Google (252 miljarder USD)
5.  Samsung (88miljarder USD)
6.  Toyota (60 miljarder USD)
7.  Coca-Cola (57miljarder USD)
8.  Mercedes-Benz (56 miljarder USD)
9.  Disney (50miljarder USD)
10. Nike (50 miljarder USD)

Skandinaviska bolag:

28. IKEA (22 miljarder USD)
56. H&M (13 miljarder USD)
63. LEGO (12 miljarder USD)
70. Spotify (10 miljarder USD)

Här kan du läsa Interbrands hela topp 100-listan>

KONTAKTA OSS

Världen & Vi

Stockholm

Huvudkontor

Groth & Co KB
Box 6107
102 32 STOCKHOLM

Besöksadress:
Fleminggatan 20, 112 26 Stockholm
SVERIGE
Telefon: +46 8 729 91 00
E-post: info@groth.eu
Fax: +46 8 31 67 67
Visa på karta

Alicante

Groth & Co KB
Avda. De Aguilera 19-1 B
ES-03007 ALICANTE
SPANIEN
Telefon: +34 96 592 04 55
E-post: info@groth.eu
Fax: +34 96 592 05 03
Visa på karta

München

Groth GmbH
P.O. Box 86 06 29
DE-81633 MÜNCHEN
TYSKLAND

Besöksadress:
Richard-Strauss-Str. 69, 81679 München
Telefon: +49 89 982 952 63
E-post: info@groth.eu
Fax: +49 89 982 952 65
Visa på karta

Zhongshan

Groth & Co KB
ZS Office, 23rd floor,
Lihe Commercial Center
No 16, Zhongshan 3rd Road
ZHONGSHAN, Guangdong Province
CHINA

E-post: info@groth.eu
Visa på karta