(Publ. 8 JAN 2020) Inom EU har man sedan 1 oktober 2017 kunnat söka skydd för nya typer av varumärken, såsom multimedia, ljud, rörliga bilder och hologram. Samma varumärkesdirektiv trädde i kraft i Sverige under januari 2019, vilket bland annat innebar samma möjligheter för registrering av nya typer av varumärken. En av de nya varumärkeskategorierna är rörelsemärke, vilket kan beskrivas som en kort filmsekvens, och i oktober 2019 fick PRV sin första ansökan av denna typ, som nu har blivit godkänd.
Först ut med att få ett godkänt och registrerat rörelsevarumärke blev Mats Huss för sitt miljömärke, som tagit fram märket tillsammans med formgivaren Karl-Fredrik Johnfors. Miljömärket handlar om ett koncept ”för att visualisera företags, organisationers och privatpersoners koldioxidavtryck”, säger Mats Huss i en intervju till PRV.
”Den här modernare lagstiftningen för varumärke har öppnat upp helt nya möjligheter att skydda värdefull media och teknik”, säger Håkan Ekdahl, enhetschef design- och varumärkesavdelningen på PRV.
Hittills har EUIPO sedan starten 2017 fått in 73 ansökningar om rörelsemärken, varav 36 är registrerade och endast 12 nekade. 25 ansökningar är fortfarande under handläggning.
