Nyhet

Intervju med Christian Hafner, ny patentchef på Groth & Co

12 augusti 2025

Lästid: 4 minuter

Person står utomhus med byggnader och himmel i bakgrunden.

1. Du är ju inte helt ny på Groth & Co, men i en ny roll – hur känns det att kliva in som patentchef?
Det känns framför allt inspirerande och kul. Jag känner redan företaget och många av kollegorna, så jag slipper “ny-på-jobbet-chocken”. Samtidigt är rollen som patentchef ett naturligt nästa steg där jag verkligen får använda både min bakgrund, kunskap och mitt ledarskap för att stärka våra tjänster och rådgivning till kunder. Jag tycker vi har ett jättebra patentteam på plats och jag kommer att utveckla och stötta teamet. Kort sagt: jag går in i den nya rollen med ödmjukhet men också en stor portion ”let’s do it” attityd och med stort förtroende för kollegorna här på Groth & Co.

2. Vad är det som driver dig i arbetet med immaterialrätt och patentfrågor?
Nyfikenhet på innovation. Jag har arbetat över tio år i branschen och blir fortfarande lika fascinerad när jag får se en uppfinning för allra första gången eller får jobba med en driven uppfinnare eller entreprenör. Att sedan kunna hjälpa uppfinnaren/bolaget – oavsett om det är ett startup-team eller ett globalt bolag – att skydda sin idé eller hålla den hemlig och därmed bidra till samhällsutvecklingen och innovation, är en stark drivkraft.

3. Du har en stark bakgrund inom AI – hur började ditt intresse för det området?
Det tog fart när jag samarbetade med riktigt duktiga människor på RightHub kring AI-lösningar för IP-branschen. Där såg jag hur maskininlärning och Large Language Models (LLM) kan förbättra effektiviteten och samtidigt höja kvaliteten på arbetet och därmed förbättra kundnyttan. Min pappa var alltid supernyfiken på ny teknik och jag har nog ärvt det från honom. Man ska ”embraca” det och lära sig hela sitt liv och det innebär också att man alltid ska vara nyfiken och flexibel i sitt sätt att tänka, det medför att man testar nya grejer såsom LLMs.

4. Vilka möjligheter ser du att AI kan bidra med inom patentområdet och immaterialrätt generellt?
Som konsult måste man hela tiden tänka från kundens perspektiv och inte från gamla patentkonsultvanor från 80-talet. Vad vill kunden ha? Kan jag generera mervärde för kunden med en AI rapport i stället för skriva en krånglig rapport på patentspråk eller kan jag förbättra hur jag levererar en rapport till kunden med AI (det kan man!!). Samtidigt finns det några viktiga grundregler när man jobbar med AI såsom till exempel ”Tänk själv först innan du frågar en LLM”.

5. Finns det några risker med AI som du tycker IP-branschen bör vara extra uppmärksam på?
Ja, två områden sticker ut. Det första är dataintegritet: tränar man modeller på konfidentiellt material och data måste man veta exakt var datan tar vägen och generellt anses datan att vara ”publicly disclosed” om man tillåter modellträning. Det andra är “hallucinationer” – AI:ns tendens att ibland hitta på källor eller svar. Här krävs tydliga rutiner och mänsklig kvalitetskontroll, annars äventyrar vi klient­sekretess, rättssäkerhet och kvalitet. Samtidigt blir hallucinationer ett allt mindre problem hos de senaste modellerna.

6. Vad vill du som patentchef bidra med till Groths kunder?
Mitt mål är att arbeta så nära kunden som möjligt och aktivt driva den förändring som behövs. Vår bransch är i dag långsam, traditionell och kostsam – men jag är tveksam till om det kommer att vara hållbart i längden. Genom att arbeta tätt tillsammans med kunden och verkligen förstå deras utmaningar kan vi ständigt utvecklas och förbättra vårt arbete. Särskilt de unga entreprenörer som blir allt fler är inte längre villiga att betala höga priser för ”standardtjänster” inom vår bransch.

7. Och till sist – vad gör du helst när du inte tänker på patent, IP och AI?
Då är jag en normal person som giller att vara ute i naturen med min sambo och dotter, spendera tid med vänner, läsa och röra på mig.

Fler nyheter och insikter

  • 30 oktober 2025| Blogg|

    Från kultklassiker till kassako – kan man väcka ett gammalt varumärke till liv?

    Nostalgi säljer – gamla varumärken är som retrovinyl: de bär historia, känsla och ibland till och med en färdig kundbas. De senaste åren har vi överösts av 80-talsband som vi [...]

  • 27 oktober 2025| Nyhet|

    Varumärken i den digitala toppdomänvärlden – framtiden för .brand

    I dag är en stark digital identitet avgörande för hur varumärken uppfattas och skyddas. Att äga en egen toppdomän innebär inte bara kontroll över den tekniska infrastrukturen, utan också en [...]

  • 21 oktober 2025| Nyhet|

    Viktig påminnelse: Brittiska varumärken och användning efter den 31 december 2025

    Från och med den 31 december 2025 har det gått fem år sedan Storbritannien lämnade EU. Detta datum markerar en viktig förändring för innehavare av så kallade brittiska clone-varumärken. Efter [...]

Till toppen