Piratkopiering utgör idag ett växande problem inte bara i Sverige utan över hela Europa. Enligt en ny rapport från EU:s immaterialrättsmyndighet (EUIPO) förlorar svenska klädföretag nästan fem miljarder kronor årligen till följd av olagligt kopierade produkter. Konsekvenserna sträcker sig långt bortom ekonomiska förluster och inkluderar även tusentals förlorade arbetstillfällen.
Många gånger tillverkas piratkopiorna i fabriker där arbetarna inte sällan är illegala invandrare eller barn helt utan rättigheter. Människohandel, våld och droger är vanligt förekommande. Det finns skräckrapporter om fabrikslokaler som stinker av kemikalier och där de slutkörda unga anställda går på metaamfetamin för att orka arbeta.
Piratkopiering skadar företag
Det är tydligt att företag drabbas negativt när deras produkter kopieras, med förlust av försäljning och skadad goodwill som potentiella konsekvenser. I dagens digitala era har e-marknadsplatser blivit centrala för konsumenters köpupplevelse, och det är viktigt att vara medveten om de negativa konsekvenserna av piratkopior, särskilt när det gäller immateriella rättigheter. Ju starkare varumärket är, desto större risk för intrång av olika slag.
En konstant utmaning
Att skydda företag och varumärken mot skador orsakade av piratkopior kräver vaksamhet och proaktivitet. Det är viktigt att tidigt upptäcka och stävja intrång i varumärket. Kampen mot piratkopior är en konstant utmaning, och det är nödvändigt att hålla sig informerad och agera mot imitationer och förfalskningar. Det tar tid för företagare att hålla jämna steg med bedragarnas alltmer sofistikerade metoder. Genom att välja en konsekvent och effektiv tjänst för bevakning mot intrång av varumärket online kan företag skaffa sig en god uppfattning om hur utsatta deras varumärken är för kopiering.
Ny tjänst säkrar digitala handelsplatser
Groth & Co erbjuder en ny kostnadseffektiv tjänst som skyddar mot intrång på digitala handelsplattformar. Tjänsten innebär en effektiv övervakning av de stora digitala handelsplatserna. Syftet är att upptäcka intrång på immateriella rättigheter, varumärkesimitatörer och förfalskade produkter samt vidta åtgärder och agera mot billiga imitationer. Detta minskar risken för kundförvirring, försäljningsförluster och minimerar eventuella problem från köpare som trodde sig ha köpt äkta produkter. Skyddet av varumärket blir därmed inte bara en nödvändig försiktighetsåtgärd, utan även en investering i varumärket och företagets långsiktiga framgång.
Carl Wendt Anton Persson
European Trademark Trademark Associate
and Design Attorney