Blogg

Designskydd – en strategisk överblick

6 juli 2023

Lästid: 3 minuter

Person som ritar tekniska produkt- och designskisser för hand på ett ritbord.

Designskydd, även kallat mönsterskydd, kan vara en värdedrivande investering oberoende av om du driver ett tjänsteföretag eller ett produktföretag, eller om din verksamhet befinner sig inom textilindustrin eller Internet of Things (IoT). Nyckeln ligger inte i vilken bransch du verkar i, utan i hur unik och inkomstgenererande din design är. Om en produkt, hemsida eller app har en design som är unik och bidrar till ökade intäkter för företaget, antingen genom att stimulera försäljning eller möjliggöra prissättning av premiumprodukter, då är designskydd en kraftfull investering.

Vad är designskydd?

Designskydd, mönsterskydd, eller ”design patent” som det kallas i USA, refererar till en immateriell rättighet som skyddar utseende. Detta kan omfatta allt från detaljer eller utformning i produktdesigner, eller egenskaper hos ett användargränssnitt så som ikoner, layout, animationer och övergångar. Genom designskydd kan företag säkerställa att deras produkters unika utseende förblir unikt. För att erhålla designskydd behöver din design vara ny och ha individuell karaktär, vilket betyder att den bör skilja sig från tidigare kända designer. Dessutom måste företaget söka designskydd inom 12 månader från det att designen först blev offentlig.

Designskydd eller patent?

Beslutet mellan designskydd och patent är inte nödvändigtvis ett ”antingen eller”-scenario. Ett patent skyddar tekniska innovationer, medan designskydd skyddar utseende. I det fallet en produkt besitter både teknisk innovation och unik design kan det vara lämpligt att kombinera både patent och designskydd för att erhålla ett så omfattande skydd som möjligt.

När skall man söka designskydd?

Även om designskydd är väsentligt billigare än till exempel patent, är det inte en handling som ska utföras “bara för att”. För att göra ett affärsstrategiskt grundat beslut rekommenderar vi att identifiera och skydda de element som verkligen skapar värde för ditt företag.

För att identifiera element som skapar värde kan ett första steg vara att fråga sig själv: Vilken roll spelar designen för försäljningen av min produkt eller tjänst? Om designen tillåter ditt företag att sälja produkten till ett högre pris, eller om det ökar dess attraktivitet på marknaden, då kan det definitivt vara värt att skydda designen.

En annan viktig aspekt att överväga är investeringen som har lagts ner på designen, både i form av utveckling och marknadsföring. Om du har investerat betydande tid, energi och pengar i att utforma och marknadsföra din design, då kan ett designskydd ge ett viktigt skydd för denna investering. Det hjälper till att säkerställa att dina ansträngningar och resurser inte utnyttjas av konkurrenter.

Att söka designskydd kan vara ett kraftfullt steg mot att säkerställa din produkt eller tjänsts unika plats på marknaden. Men, som med alla affärsbeslut, det viktiga är att väga fördelarna mot kostnaderna, och att fatta ett välgrundat beslut som stöder din övergripande affärsstrategi. Och oavsett var du landar i denna fråga, kan Groth & Co ge vägledning och stöd genom hela processen.

Fler nyheter och insikter

  • 30 oktober 2025| Blogg|

    Från kultklassiker till kassako – kan man väcka ett gammalt varumärke till liv?

    Nostalgi säljer – gamla varumärken är som retrovinyl: de bär historia, känsla och ibland till och med en färdig kundbas. De senaste åren har vi överösts av 80-talsband som vi [...]

  • 27 oktober 2025| Nyhet|

    Varumärken i den digitala toppdomänvärlden – framtiden för .brand

    I dag är en stark digital identitet avgörande för hur varumärken uppfattas och skyddas. Att äga en egen toppdomän innebär inte bara kontroll över den tekniska infrastrukturen, utan också en [...]

  • 21 oktober 2025| Nyhet|

    Viktig påminnelse: Brittiska varumärken och användning efter den 31 december 2025

    Från och med den 31 december 2025 har det gått fem år sedan Storbritannien lämnade EU. Detta datum markerar en viktig förändring för innehavare av så kallade brittiska clone-varumärken. Efter [...]

Till toppen