Nyhet

Karin Crafoord har kommenterat en uppmärksammad dom i Dagens Industri

22 mars 2023

Lästid: 1 minuter

Personporträtt av Karin Craaford

Groth & Co:s jurist Karin Crafoord har i Dagens Industri kommenterat en uppmärksammad dom där Patent- och marknadsdomstolen avgjort var gränsen går mellan marknadsföring och opinionsbildande åsikter.

Målet rör ett blogginlägg som Småspararguiden publicerade förra året under rubriken ”Varning för Kapitalgruppen”.
Enligt Kapitalgruppen utgör blogginlägget otillbörlig marknadsföring eftersom den innehåller både opinionsbildande åsikter och reklam för Småspararguidens tjänster.

–      Ska man skriva ett opinionsbildande eller granskande debattinlägg som inte ska falla under marknadsföringslagens regler får inlägget inte ha någon koppling till sin egna kommersiella verksamhet för det får en avsättningsfrämjande effekt, säger Karin Crafoord.

Domstolen prövade om inlägget föll under marknadsföringslagens regler och kom fram till att det gjorde det. Domstolen prövade också om inlägget kan ses som otillbörlig marknadsföring och kom fram till att så var fallet.

Vill du ta del av Karin Crafoords uppmärksammade seminarium ”Juridiken och influencer marketing – vad är det som gäller?” Mejla till webblink@groth.eu

Fler nyheter och insikter

  • 30 oktober 2025| Blogg|

    Från kultklassiker till kassako – kan man väcka ett gammalt varumärke till liv?

    Nostalgi säljer – gamla varumärken är som retrovinyl: de bär historia, känsla och ibland till och med en färdig kundbas. De senaste åren har vi överösts av 80-talsband som vi [...]

  • 27 oktober 2025| Nyhet|

    Varumärken i den digitala toppdomänvärlden – framtiden för .brand

    I dag är en stark digital identitet avgörande för hur varumärken uppfattas och skyddas. Att äga en egen toppdomän innebär inte bara kontroll över den tekniska infrastrukturen, utan också en [...]

  • 21 oktober 2025| Nyhet|

    Viktig påminnelse: Brittiska varumärken och användning efter den 31 december 2025

    Från och med den 31 december 2025 har det gått fem år sedan Storbritannien lämnade EU. Detta datum markerar en viktig förändring för innehavare av så kallade brittiska clone-varumärken. Efter [...]

Till toppen