Nyhet

Svenska spel vinnare av Signumpriset 2023!

9 mars 2023

Lästid: 2 minuter

Logotyp för Svenska Spel

Signumpriset® uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda sitt varumärke. I år tilldelades det prestigefyllda priset Svenska Spel.

Signumpriset är instiftat av Groth & Co och delades i år ut för 28:e gången.

Årets vinnare visar med all tydlighet att det inte är tur, utan kunskap, noggrannhet och konsekvent agerande som bygger starka varumärken och vinner såväl kundernas som Signumjuryns uppskattning. Det övergripande märket är förvisso väl inarbetat på marknaden sedan lång tid tillbaka, men vinnaren är också skicklig på att hålla varumärket intakt och levande när betydande omreglering av marknaden skedde och en avsevärd konkurrens uppstod i nätmiljöerna. Genom sitt arbete har vinnaren lyckats få flera miljoner svenskar att hoppas på turen att vinna – och därtill lyckats vinna årets Signumpris.

Vinnare av Signumpriset 2023 är Svenska Spel!

–Vi är mycket stolta och tacksamma mottagare av Signumpriset 2023. Svenska Spel är ett av Sveriges mest kända varumärken och det känns spännande att fortsätta utveckla det och positionen som hela Sveriges spelbolag. Vill också passa på att säga ett stort grattis till alla nominerade, det finns många värdiga vinnare bland årets företag, säger Stefan Bladh, chef Koncernvarumärke på Svenska Spel.

Årets övriga nominerade:

Förutom Svenska Spel var även AIK, Blocket, BRIS, Hemnet, Polarbröd och Stenströms skjortfabrik nominerade till Signumpriset 2023.

Vi på Groth & Co vill rikta ett varmt grattis till Svenska Spel!

Om Signumpriset®

Signumpriset är instiftat för att öka de nordiska företagens konkurrenskraft och medvetenhet om vikten av ett aktivt arbete med varumärken. Priset uppmärksammar och belönar det nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sina varumärken. Priset sätter den långsiktiga planeringen och vården av varumärket i centrum.

Signumpriset har delats ut sedan 1995 i samband med arrangemanget Varumärkesdagen®. Priset är instiftat av Groth & Co, ett konsultföretag inom immaterialrätt. Från och med 2002 är namnbyrån Skriptor medarrangör.

Vinnaren utses av en oberoende jury som är sammansatt av marknadsförare, forskare och juridiska specialister. De nominerade bedöms utifrån en rad kriterier som innefattar konkreta exempel hur företaget förmedlar varumärket i text och bild till anställda och kunder, dess långsiktiga utveckling och även hur man juridiskt skyddar det från intrång.

Tidigare vinnare är: BabyBjörn, Almedalen, Polarn O. Pyret, HSB, Pippi Långstrump, Svenskt Tenn, Lantmännen, Icehotel, Hästens, Gröna Lund, Indiska, Findus, Fjällräven, Marimekko, Löfbergs Lila, ICA, Tetra Pak, Svenska Dagbladet, Absolut, Atlas Copco, ITT Flygt, Carlsberg, Bang & Olufsen, Statoil, AGA, Ramlösa och Volvo.

Mer information finns på www.signumpriset.se

Fler nyheter och insikter

  • 30 oktober 2025| Blogg|

    Från kultklassiker till kassako – kan man väcka ett gammalt varumärke till liv?

    Nostalgi säljer – gamla varumärken är som retrovinyl: de bär historia, känsla och ibland till och med en färdig kundbas. De senaste åren har vi överösts av 80-talsband som vi [...]

  • 27 oktober 2025| Nyhet|

    Varumärken i den digitala toppdomänvärlden – framtiden för .brand

    I dag är en stark digital identitet avgörande för hur varumärken uppfattas och skyddas. Att äga en egen toppdomän innebär inte bara kontroll över den tekniska infrastrukturen, utan också en [...]

  • 21 oktober 2025| Nyhet|

    Viktig påminnelse: Brittiska varumärken och användning efter den 31 december 2025

    Från och med den 31 december 2025 har det gått fem år sedan Storbritannien lämnade EU. Detta datum markerar en viktig förändring för innehavare av så kallade brittiska clone-varumärken. Efter [...]

Till toppen