Nyhet

Två nya namn kompletterar Signumprisets® jury

4 juli 2023

Lästid: 2 minuter

Logotyp för Signumpriset

Signumpriset® – det enda priset för varumärken i Sverige – välkomnar två nya medlemmar till juryn. Ann-Katrin Tottie, Direktör Kundinsikt & Lojalitet samt ICAs Framtidsanalytiker, och Michael Persson Gripkow, Varumärkesstrateg.

”Ledamöter av Signumjuryn har alltid uppvisat största kunskapsmässiga bredd och djup vad gäller prövning av varumärkens funktioner och värden på marknaden – Mikael Persson Gripkow och Ann-Katrin Tottie är därför varmt välkomna i juryarbetet”, säger Jan Rosén ordförande i Signumpriset® jurykommitté och professor vid Stockholm universitet.

Ann-Katrin Tottie är ICAs expert på varumärke, konsument/kund och retail. Hon har lång erfarenhet inom ICA-gruppen och arbetar idag främst med att inför framtiden bygga upp starka och lojala kundrelationer och varumärken samt att lägga strategiska prognoser för marknaden och tillväxten – alltid med kundens drivkrafter och varumärkets positionering för ögonen. Ann-Katrin sitter i styrelsen för Sweden Food Arena och ICA handlarnas förbund. Att sprida kunskap och insikter är en viktig för Ann-Katrin som har föreläst vid ett flertal tillfällen på Varumärkesdagarna.

Michael Persson Gripkow har mångårig erfarenhet som varumärkes- och marknadschef för bl a Visit Sweden, Volvo Cars, SAS, Swedavia, Kungliga Operan och Absolut Vodka. Michael ledde under fem års tid regeringens exportprogram för Design, mode och arkitektur samt har varit drivande och ledamot i Sverigebildsarbetet inom NSU (Nämnden för Sverigefrämjandet i Utlandet).

Idag driver Michael uppdrag inom Place Branding, positionering och affärsstrategi för såväl privata som offentliga uppdragsgivare. Han har tidigare varit styrelseordförande för Svensk Destinationsutveckling AB och är idag kursledare för Berghs nya utbildning Place Branding.

Signumpriset® är instiftat av Groth & Co 1995 för att öka den nordiska företagens konkurrenskraft på den globala marknaden. Välskötta varumärken är en av de viktigaste nycklarna för att bli internationellt framgångsrik på lång sikt. Signumpriset delas ut en gång per på Varumärkesdagen.

Fler nyheter och insikter

  • 30 oktober 2025| Blogg|

    Från kultklassiker till kassako – kan man väcka ett gammalt varumärke till liv?

    Nostalgi säljer – gamla varumärken är som retrovinyl: de bär historia, känsla och ibland till och med en färdig kundbas. De senaste åren har vi överösts av 80-talsband som vi [...]

  • 27 oktober 2025| Nyhet|

    Varumärken i den digitala toppdomänvärlden – framtiden för .brand

    I dag är en stark digital identitet avgörande för hur varumärken uppfattas och skyddas. Att äga en egen toppdomän innebär inte bara kontroll över den tekniska infrastrukturen, utan också en [...]

  • 21 oktober 2025| Nyhet|

    Viktig påminnelse: Brittiska varumärken och användning efter den 31 december 2025

    Från och med den 31 december 2025 har det gått fem år sedan Storbritannien lämnade EU. Detta datum markerar en viktig förändring för innehavare av så kallade brittiska clone-varumärken. Efter [...]

Till toppen