(Publ. 17 FEB 2021) Den välrenommerade branschtidskriften World Trademark Review gör varje år en ranking av immaterialrättsrådgivare. Vi på Groth & Co är fortsatt topprankade avseende varumärkesstrategier och ‑ansökningar i Sverige, vilket vi är mycket stolta över. Dessutom innehar vi även i år den näst högsta rankingen avseende hantering av intrång och tvistlösning.
Så här lyder WTR:s motivering*) för 2021, som också innehåller citat från några av våra kunder som blivit intervjuade av WTR:
”Med deras professionalism, aktualitet och högkvalitativa rådgivning är det ett nöje att arbeta med Groth & Co. Deras konsulter är praktiska, kostnadsmedvetna och svarar snabbt på frågor. De har god förståelse för vad företag behöver för att fungera effektivt, de är också mycket uppmärksamma och tar sig tid att utbilda sina kunder i IP-relaterade frågor.” Som Skandinaviens första byrå har Groth & Co djupa rötter på den lokala IP-marknaden, och med ett omsorgsfullt upparbetat nätverk av utländska samarbetspartner, har de möjlighet att utföra uppdrag globalt. Till exempel är de den svenska representanten för Yum! Brands, ett av världens största snabbmatsrestaurangföretag med matställen i 135 länder. De har också inlett förberedelser för omfattande globala varumärkesansökningar för det ledande tekniska multinationella företaget SKF.
Tre representanter från Groth & Co på WTR 1000
Som dess representant är Mats Lundberg ”en av de finaste och mest personliga juristerna landet har att erbjuda”. Till denna skara sällar sig också nu WTR 1000:s nykomling Carl Wendt som har hand om bland annat Jacobs Douwe Egberts portfölj med 40 varumärken. En rättighetshavare säger entusiastiskt om Wendt: ”Han har oerhört värdefull branscherfarenhet och vet exakt vad ett företag behöver – och ännu viktigare – inte behöver. Han är ödmjuk, pragmatisk och låter dig inte slösa bort pengar på värdelösa ansökningar, utan har alltid bra lösningar och förslag.” Inom området tvister står Helena Perneborg i centrum. När hon hanterar tunga och komplicerade ärenden är det med finess, hennes råd är alltid finkänsliga ur ett kommersiellt perspektiv och som ett resultat av detta hamnar hennes kunder sällan i domstol.

Rankingen, som heter WTR 1000, är den enda guiden som exklusivt uppmärksammar världens ledande rådgivare inom varumärken. Genom en omfattande research-process, utförd av ett team bestående av kompetenta analytiker, identifierar guiden ledande IP-byråer och individer i 70 länder.
*) Motiveringen är översatt från den engelska originaltexten.